افزایش وزن در چرخه زندگی زنان دائمی است؟ | بیماری

:
زیاد شدن وزن در چرخه زندگی زنان دائمیه؟

:

سایت رژیم سلامتی: زیاد شدن وزن در دوران یائسگی بسیار رایجه خیلی از عوامل از جمله هورمون، پیری، روش زندگی و ژنتیک در اون نقش دارن با این حال، تجربه یائسگی بسیار استثنایی و خاص هستش و از زنی به زن دیگه فرق داره این مقاله بررسی می کنه که به چه دلیل بعضی از زنان در طول و یا پس از یائسگی زیاد شدن وزن پیدا می کنن.
چرخه زندگی یه زن
چهار دوره تغییرات هورمونی هست که در طول زندگی یه زن اتفاق می افته.
این دوره ها عبارت از قبل از یائسگی، نزدیک یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی هستن.

۱. قبل از یائسگی
قبل از یائسگی مدت واسه زندگی تولید و مثله زمان باروری از دوران بلوغ شروع می شه شروع با اولین قاعدگی و در آخر پایان پیدا میکنه.
این مرحله حدود ۳۰ – ۴۰ سال زمان میبره.
۲. در محدوده یائسگی
در محدوده یائسگی واقعا به معنی "در نزدیک یائسگی" است در طول این زمان، سطح استروژن بی نظم شده و پروژسترون رو به کاهشه.
واسه یه زن ممکنه در هر زمان یائسگی بین اواسط ۳۰ و اوایل ۵۰ سالگی شروع شه اما این انتقال معمولا در ۴۰ سالگی اتفاق می افته و  ۴ – ۱۱ سال زمان میبره.
علائم در نزدیک یائسگی عبارتند از:
گرگرفتگی و نبود تحمل به گرما.
مشکلات خواب.
تغییرات چرخه قاعدگی.
سردرد.
تغییرات اخلاق، از جمله افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری.
زیاد شدن وزن.
۳. یائسگی
یائسگی رسماً وقتی که یه زن به مدت ۱۲ ماه دوره قاعدگی نداشته باشه اتفاق می افته متوسط سن یائسگی ۵۱ ساله.
تا اون زمان، در حواشی یائسگیه
خیلی از زنان در طول یائسگی بدترین نشونه های خود رو تجربه می کنن اما یه سریای دیگه شدید شدن نشونه های خود رو در سال اول یا دوم پس از یائسگی دارن.
۴. پس از یائسگی
زنان پس از یائسگی بدون این دست اون دست کردن پس از یه دوره  ۱۲ ماه بدون قاعدگی شروع می شه ترم یائسگی و پس از یائسگی زنان بیشتر به جای همدیگه استفاده می شه.
با این حال، بعضی از تغییرات هورمونی و فیزیکی که ممکنه ادامه یابد پس از یائسگی اتفاق می افته.
چیجوری تغییرات هورمون بر متابولیسم اثر میذاره

در طول یائسگی، سطح پروژسترون آهسته و پیوسته کم میشه در حالی که سطح استروژن در نوسانه و تا حد خیلی از روز به روز و حتی در همون روز فرق داره.
در اوایل دوره در دور و بر یائسگی، تخمدانها بیشتر تولید مقادیر خیلی بالایی از استروژن می کنن این به خاطر سیگنال بازخورد مشکل بین تخمدانها، غدد هیپوتالاموس و هیپوفیزه.
بعد از اون در دوره در دور و بر یائسگی، که قاعدگی بی نظم تر می شن تخمدان استروژن خیلی کم تولید می کنه و درزمان یائسگی حتی کمتر هم می شه.
عوضش، استروژن از آندروژن، مانند تستوسترون ساخته می شه این اتفاق در بافتای دیگه، مانند بافت پستون و مغز میفته با این حال، اندازه استروژن در گردش خون بسیار پایینه.
بعضی از تحقیقات نشون میده که سطح استروژن بالا ممکنه از افزایش چربی پشتیبانی کنن دلیل اینه که سطح استروژن بالا با زیاد شدن وزن و چربی بدن بالاتر در طول سالای باروری ربط داره.
از بلوغ تا یائسگی، زنان تمایل به ذخیره چربی در باسن و رانا به عنوان چربی زیر پوستی دارن هر چند سخت میشه اونو از دست داد این نوع از چربی خطر دچار شدن به مریضی رو خیلی زیاد افزایش نمی ده.
با این حال، در دوران یائسگی، سطح استروژن پایین دلیل گسترش ذخیره چربی در منطقه شکم به عنوان چربی احشاییه که با مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲، بیماریای قلبی و بقیه مشکلات سلامت رابطه داره.
تغییرات وزن در طول یائسگی
تخمین زده شده که زنان به صورت میانگین ۲/۵ پوند (۱/۲ کیلوگرم) وزن، در طول انتقال از محدوده یائسگی به دشت می کنن.
با این حال، بعضی زیاد شدن وزن بیشتری پیدا می کنن بدیش اینه، این به نظر می رسه مخصوصا واسه زنائی که قبلاً اضافه وزن یا چاقی داشتن رو راست باشه.
زیاد شدن وزن ممکنه بدون در نظر گرفتن تغییرات هورمونی به عنوان بخشی از پیری اتفاق بیفته.
وقتی که محققان تغییرات وزن و هورمون رو در زنان درزمان یه دوره ۳ ساله در سن ۴۲ – ۵۰ ساله بررسی کردن هیچ فرقی در میانگین زیاد شدن وزن بین کسائی که بازم چرخه قاعدگی عادی داشتن و کسائی که وارد یائسگی شدن نبود.
در بررسی سلامت زنان سراسر کشور (SWAN) تو یه مطالعه بزرگ دیده شده که زنان میانسال در سراسر حواشی یائسگی در طول مطالعه، چربی شکم رو به دست آوردن و توده عضلانی از دست دادن.

یکی دیگه از عوامل موثر در زیاد شدن وزن در یائسگی ممکنه افزایش اشتها و کالری مصرفی باشه که در جواب به تغییرات هورمونی اتفاق می افته.
تو یه مطالعه پیدا شد که سطح گرلین "هورمون گرسنگی" به طور زیادی در بین زنان در نزدیک یائسگی، در مقایسه با زنان در قبل از یائسگی و بعد از یائسگی بالاتره.
سطوح پایین استروژن در مراحل پایانی یائسگی هم ممکنه کارکرد لپتین و نوروپپتیدY، هورمونای کنترل احساس سیری و اشتها رو دچار مشکل می کنن.
پس، زنان در مراحل آخر یائسگی که سطح پایین استروژن دارن ممکنه به خوردن کالری بیشتر و ذخیره چربی هدایت شن.
اثرات پروژسترون روی وزن در طول دوران گذر از یائسگی زیاد بررسی نشده با این حال، بعضی از محققان می گن که ترکیب استروژن و پروژسترون پایین خطر دچار شدن به چاقی رو بیشتر می تونه زیاد کنه.
تغییرات وزن در طول و پس از یائسگی
تغییرات هورمونی و زیاد شدن وزن ممکنه بازم در زنان در محدوده یائسگی و یائسگی ادامه یابد.
یکی پیش بینی واسه زیاد شدن وزن ممکنه سن در یائسگی باشه.
تو یه مطالعه روی بیشتر از ۱۹۰۰ زن نشون داده که کسائی که زودتر از سن متوسط ۵۱ سالگی وارد یائسگی شدن چربی بدن کمتری داشتن.
علاوه بر این، چندین عوامل دیگه که ممکنه به زیاد شدن وزن پس از یائسگی کمک کنه هست.
زنان پس از یائسگی کلا از وقتی که اونا جوون بودن کمتر فعال هستن که این نبود فعالیت باعث کاهش مصرف انرژی و منتهی به از دست دادن توده عضلانی می شه.
زنان یائسه هم بیشترً سطح انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین بالاتر دارن که دلیل زیاد شدن وزن و افزایش خطر مریضی قلبی می شه.
هر چند به کار گیری اون مورد بحثه ولی درمان جانشین هورمونی در کاهش چربی شکم و بهبود حساسیت به انسولین درزمان و بعد از یائسگی اثر نشون داده.
یادتون باشه که این به طور میانگین در تحقیقات یافت شده و در همه زنان صدق نمی کنه و بین افراد فرق داره.

چیجوری از زیاد شدن وزن در نزدیکی یائسگی جلوگیری کنیم
اینجا چند کار که شما می تونین واسه جلوگیری از زیاد شدن وزن در نزدیک یائسگی انجام بدین اورده می شه.
کاهش کربوهیدرات: کاهش کربوهیدرات به خاطر کاهش افزایش چربی شکم ( عامل مشکلات متابولیکی ) هستش.
اضافه کردن فیبر: یه رژیم غذایی با فیبر بالا شامل بذر کتون، ممکنه حساسیت به انسولین رو بهتر کنه.
کار کردن: مشغول تمرینای قدرتی واسه بهبود ترکیب بدن، افزایش قدرت و ساخت و حفظ عضلات باشین.
استراحت و آرامش: به خاطر حفظ و تحتِ کنترل گذاشتن هورمونا و اشتها تلاش کنین قبل از خواب آرامش داشته و خواب کافی داشته باشین
اگه شما این مراحل رو دنبال کنین حتی ممکنه در طول این دوره وزن هم از دست بدین.

منبع : برترینا

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *