افزایش وزن در زمستان | ۵ دلیل که زمستان باعث افزایش وزن می شود | بیماری

: واقعا، زمستون، زیاد شدن وزن رو برامون به ارمغان می آورد؟ زمستون یه فصل سخته. اگه شما سرد و دپرس هستین و طبق یه برنامه منظم کار می کنین طبق احساس شما شایدً خورشید در هیچ روزی از ماه دیده نمی شه.

۵ دلیل که زمستون باعث زیاد شدن وزن می شه

چند دلیل واسه زیاد شدن وزن شما در این فصل هست:

دوری از خروج از منزل:

تموم وقت شما در تابستون، صرف گشت و گذار می شه. وقتی که حرکت شما بیشتر می شه تا فعالیتای روزانه بیشتری انجام بدین

به این معنیه که شما در حال سوزوندن کالری بیشتری هستین،

در مقایسه با وقتی که وقت کشی می کنین و از جای خود تکون نمی خورید.

وقتی که شما در مقابل تلویزیون خود نشسته اید در خطر بیشتری هستین حتی در مقایسه

با وقتی که وایس تاده خوراکی می خورید.

طبق یه مطالعه آدمایی که بیشتر از ۱۲۰ دقیقه در هر روز تلویزیون تماشا می کنن،

میوه و سبزیجات کمتر مصرف می کنن و جنب و جوش اونا کمتره در آخر دچار اضافه وزن می شن.

پس بیرون رفتن از منزل حتی واسه یه مدت کوتاه، خیلی خوبه.

در زمستون یه بار در در طول روز با راه رفتن سریع و یا حتی شروع به انجام یه ورزش،

راهی ساده واسه ترکیب فعالیتای روزانه و افزایش سطح  مصرف انرژی پیدا کنین.

زیاد شدن وزن در زمستون ,شما نمی تونین از خوردن غذا در مهمانی بگذرید:

تحقیقات نشون میده وقتی که شما در میان جمع هستین، تمایل بیشتری به خوردن غذا دارین. بهترین شرط واسه شما اینه که واسه این گردهماییا برنامه ریزی داشته باشین. تلاش کنین در خونه  و قبل از مهمانی غذا بخورین و از اون لذت ببرین.

چیزی که شما باید بکنین اینه که بشقاب خود رو از مواد غذایی غنی از فیبر مثل میوه ها و سبزیجات

و پروتئینی مثل تخم مرغ پر کنین. این ترفند به شما کمک می کنه که سیر بمونین و در مهمانی غذای پرکالری کمتری بخورین.

: زیاد شدن وزن در زمستون |۵ دلیل که زمستون باعث زیاد شدن وزن می شه

زیاد شدن وزن در زمستون

مصرف راحت مواد غذایی:

شما ممکنه خیلی راحت از  بعضی مواد غذایی استفاده کنین. مثلا طبق تحقیقات یه دانشگاه مصرف نمک می تونه

باعث کم شدن اندازه هورمون استرس مانند کورتیزول در مغز شه.

پس سطح هورمون اکسی توسین که بالا میره می تونه احساس لذت و آسایش در شما بسازه.

شکر هم اثر مشابهی داره پس تعجبی نداره خیلی از مواد غذایی در بعضی زمانا واسه ما مانند بمب کالری هستن.

یادتون نره هدف خوردن یه وعده غذایی متعادله

که در اون پروتئین باید در مرکز و سبزیجات تو یه طرف و مواد غذایی مورد علاقه

در طرف دیگه قرار گیرد و از مواد غذایی ناجور استفاده نشه.

تغییر اخلاق شما:

وقتی که روزا کوتاه تر و تیره تر هستن، شما احساس افسردگی بیشتری می کنین که به اون مشکل عاطفی فصلی می گن

که به وسیله خستگی و تحریک پذیری شناخته شده و ممکنه

خلق و خویی دپرس در طول ماه های زمستون در شما احساس شه.

وقتی که شما احساس افسردگی، اضطراب یا تحریک پذیری بیشتری دارین

بدن شما تمایل به خوردن چیزای بیشتری داره.

تحقیقات نشون میده تمایل به شیرینیا بیشتر از غذاهای نشاسته ای  است

که بیشتر کالری بالاتری دارن در زمستون در شما بیشتر  می شه.

زیاد شدن وزن در زمستون ,برنامه خواب شما دچار مشکل می شه:

وقتی که اخلاق شما عوض شه، ممکنه خواب شمام دچار اشکال شه. در واقع اگه شما در حال مقابله با مشکل خلقی فصلی در خود باشین ممکنه بدون اینکه بخوابین زمان بیشتری رو صرف استراحت کنین.

اگه شما به اندازه کافی نمی خوابید و یا در صبح زیادتر از اندازه در تختخواب خود لم می دید ریتم شبانه روزی بدن شما،

ساعت داخلی بدن شما رو که چرخه خواب رو کنترل می کنه

محاصره می کنه و این موضوع واسه وزن شما اصلاً خوب نیس.

تحقیقات نشون میده از دست دادن برنامه خواب می تونه سطح هورمون لپتین که هورمون سیر کننده س کم کنه

که همین امر اشتها رو زیاد می کنه و در آخر منتهی به زیاد شدن وزن و فشار روی کمر می شه.

طبق راهنمایی کارشناسان واسه داشتن یه برنامه خواب منظم تر به جای اینکه در تموم طول روز روی صندلی بشینین،

واسه بلند شدن و حرکت کردن تلاش کنین و کمی بجنبید تا با اومدن بهار استایلی به جا داشته باشین.

سلام دکتر

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *