افزایش وزن در دوران قاعدگی | چاقی

زیاد شدن وزن در دوران قاعدگی

تنها شما نیستین، اعداد روی ترازو در طول دوره قاعدگی واسه همه زیاد میشه. دکتر ناتاشا جانسون، متخصص زنان در بیمارستان بریگهام میگه: بعضی خانوما در طول این دوره حتی ممکنه ۲ کیلو وزن (یا بیشتر) اضافه کنن.

زیاد شدن وزن در دوران قاعدگی

دکتر مری جین منکین، استاد بالینی زنان و زایمون دانشکده پزشکی دانشگاه ییل میگه: چیزی که هست، هیچکی واقعاً نمی دونه دلیل نشونه های قاعدگی چیه. به دلیل نفخ و تغییر خلق و خو واسه کارشناسان، امتحان سخته. با این حال براساس تحقیقاتی که تا حالا انجام شده به این پنج دلیله که قاعدگی واسه وزنتون مشکل بوجود میاره:

استروژن مشکل ساز می شه

استروژن؛ هورمون جنسی زنان در آخرین قسمت چرخه قاعدگی به بالاترین درجه می رسه، درست قبل از شروع دوره ماهیانه. سطح بالای این هورمون می تونه به صورت غیر مستقیم باعث حفظ مایعات در بدن شه. در اینجور حالتی پف می کنین و به دلیل زیاد شدن وزن آب بدن، ممکنه وزنتون بالا بره. با شروع عادت ماهیانه سطح استروژنتان کم میشه، پس یه مدت بعد دوباره وزن به حالت عادی برمی گرده.

افزایش پروژسترون

هورمون دیگری که در این زیاد شدن وزن نقش اجرا می کنه پروژسترونه. در نیمه دوم چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون به بالاترین درجه می رسه و منتهی به احتباس مایعات، حساسیت پستانا، و بعضی وقتا زیاد شدن وزن آب می شه.

حتی بعضی خانوما میفهمن در این دوره اندازه سینه شون زیاد شده. پروژسترون باعث می شه بدن آب رو از خون به بافتا بکشونه، شاید دلیلش احتمال بارداری بالقوه باشه. کمی که تحمل کنین سطح این هورمون هم کم میشه و بدن دوباره به حالت عادی برمیگرده.

هوسای غذایی

متأسفانه قاعدگی باعث نمی شه هوس بروکلی کنین (همونطور که قبلاً هم نمی کردین!). اما چیزایی که در این دوره بیشتر تو ذهن میان نمکی و شیرین هستن. بدبختانه این غذاها دقیقاً همانایی هستن که دست کم در دوره عادت ماهیانه به اونا احتیاجی ندارین. خوردن چیپس های نمکی و کربوهیدراتای ساده، مانند شیرینی و دونات منتهی به افزایش احتباس مایعات در بدن می شن.

گرفتگیای دوره قاعدگی

در دوران عادت ماهیانه تغییرات هورمونی ایجاد شده هم از عوامل مؤثر در پرخوریه. به عبارت ساده تر، در دوران قاعدگی سطح هورمونای بدن خانوما یعنی سطح استروژن و پروژسترون تغییر پیدا میکنه و همین موضوع منتهی به تحریک اشتهای فرد و افزایش تمایل اون به خوردن می شه

عادت ماهیانه خیلی آزار دهنده س. اگه عادت دارین این حس بد رو با پیتزا و بستنی درمون بدین ممکنه وزنی که در این دوره اضافه می کنین با به آخر رسیدن دوره سر جای خود بمونه (البته به مقدار زیادی پیتزا و بستنی نیازه تا بعد از ۷ روز یه کیلو اضافه کنین). به اینکه می خواین در این دوره هوسای غذایی تون رو جواب بدین هیچ ایرادی نمیشه گرفت اما اگه در تلاشین وزن کم کنین مطمئن شید آب بدنتون رو تأمین می کنین، پروتئینای بدون چربی مانند ماست یونانی یا چکیده میل می کنین تا سیر نگهتان داره و در شرایطی غذا بخورین که آرامش ذهنی دارین تا در راه کاهش وزن باقی بمونین.

ورزشتان رو جا میندازین

احساس تنبلی می کنین، پف کردین و خسته اید. ما درکتون می کنیم. با اینکه شاید آخرین چیزی که به ذهنتون میاد ممکنه رفتن به باشگاه باشه اما ورزش کردن و کمی عرق ریختن می تونه هم اینکه نشدن وزنتون کمک کنه. عرق کردن کمک می کنه وزن آب اضافی که به دلیل احتباس مایعات بالا رفته رو از دست بدین. هم اینکه ایندورفین حاصل از ورزش کمک می کنه گرفتگیای ناحیه شکم از بین برن. بازم اگه حس کردین اصلاً توانایی ورزش رو ندارین یه روز مرخصی دادن به خود، به جایی برنمی خوره.

افزایش اشتها

دوران عادت ماهیانه در زنان با تغییرات هورمونی زیادی همراه س و همین امر می تونه منتهی به تغییراتی در خلق و خو و خورد و خوراک خانوما شه. بسیاری اوقات حس گرسنگی افراد، کاذب و به دلیل افت قندخونه. از اونجا که در این دوران، خونریزی ممکنه منتهی به بروز ضعف، سرگیجه، بی حالی و… شه، در این حالت، خانمایی که دوران قاعدگی رو می گذرونن و خونریزی دارن بیشتر دچار احساس گرسنگی می شن و درنتیجه به خوردن غذا یا مواد خوراکی شیرین روی میارن.

البته جدای از این موضوع، در دوران عادت ماهیانه تغییرات هورمونی ایجاد شده هم از عوامل مؤثر در پرخوریه. به عبارت ساده تر، در دوران قاعدگی سطح هورمونای بدن خانوما یعنی سطح استروژن و پروژسترون تغییر پیدا میکنه و همین موضوع منتهی به تحریک اشتهای فرد و افزایش تمایل اون به خوردن می شه.

علاوه بر این، بیشتر خانوما در دوران قاعدگی دچار تغییرات خلق و خو شده و عصبی هستن. خیلی از افراد وقتی که عصبی هستن، با خوردن به آرامش دست پیدا می کنن. از این رو خانمایی که طی عادت ماهیانه عصبی هستن تمایل بیشتری به خوردن دارن.

پیشنهادا

* پیشنهاد می شه که خانوما حتماً در این دوره آرامش خود رو حفظ کنن و در صورت کمبود آهن، تحت نظر دکتر متخصص مکمل آهن رو دریافت کرده و مصرف کنن.

* اگه طی عادت ماهیانه تمایل به خوردن دارن بیشتر، سبزیجات رو که دارای کالری کمتری در بین ۵ گروه مواد غذاییه، مصرف کنن تا اینطوری مقدار کالری ورودی به بدن خیلی زیاد نباشه و دچار چاقی و اضافه وزن هم نشن.

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *