“افزایش وزن در دوران بارداری | تغذیه سالم”

چاقی در زنان باردار، خطر دچار شدن به مسمومیت حاملگی رو زیاد می کنه

زنائی که در دوران بارداری خود بسیار چاق هستن به مراتب بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به مشکلات دوران بارداری هستن. احتمال بروز عوارضی مانند مسمومیت حاملگی، تولد فرزندان  مرده و یا اندازه نیاز به عمل جراحی سزارین و گسترش بیماریهای دوران نوزادی و مادران بارداری که شاخص توده بدنی (Body Mass Index) یا BMI در اونا زیادتر از اندازه طبیعیه، به گونه زیادی در مقایسه با بقیه زیاد می شه. در افراد چاق واسه جلوگیری از دیابت، رژیم غذایی با سطح پایین چربی بهتر از مقدار کم غذاهای پرچرب است. به کار گیری رژیم کم چربی حساسیت به انسولین بیشتر از مقدار کم رژیم پرچرب، باعث حفظ حساسیت سلولهای بدن به انسولین می شه. روغن ماهی هیچ اثر مثبتی در آدمایی که حفظ حساسیت به انسولین  در اونا کم شده بوده، نشون نداد. در نتیجه این باور که رژیم با چربی روغن ماهی یه درمان در افراد دیابتیه اعتبار علمی خود رو از دست داده.

زیاد شدن وزن در دوران بارداری

زیاد شدن وزن ایده آل در دوران بارداری تا حدی به وزن مادر قبل از دوران بارداری بستگی داره. زیاد شدن وزن متوسط پیشنهاد شده در این دوران بین ۱۳-۱۴ کیلو هستش.

اگه خانمی اضافه وزن داره می تونه با احتیاط کمی از این اندازه کمتر وزن اضافه کنه. این به این دلیله که زیاد شدن وزن بطور طبیعی و نرمال واسه ساختن ذخائر چربی پیشنهاد می شن. واسه خانمی با کمبود وزن (زیر حد نرمال) یه اضافه وزن بین ۱۳-۱۸ در دوران بارداری بهترین نتیجه رو داره. خانومایی که قدشون زیر ۱۵۷ سانتی متر هستش باید با در نظر گرفتن قدشون وزن کمتری اضافه کنن. اضافه کردن وزن در دوران بارداری در رشد نرمال جنین بسیار لازم هستش پس محدود نکردن دریافت کالری در این دوران مهمه.

کلا زیاد شدن وزن در سه ماهه اول بارداری بین ۵/۱-۵/۳ کیلوه. اگه در سه ماهه اول بارداری کمتر از این اندازه زیاد شدن وزن داشتین زیاد نگران کننده نیست. درزمان سه ماهه دوم و سوم، وزن باید در هر هفته بین ۳۰۰-۵۰۰ گرم زیاد شه که این مقدار ایده آل هستش. اما اگه زیاد شدن وزنا متفاوت هستن بهترین روش زیاد شدن وزن کم کم و مداومه تا اینکه ماهانه مقادیر زیادی وزن یهو زیاد شه.

زیاد شدن وزن در دوران بارداری

باورهای نادرست

اعتقادات و پندها و اندرزهای بسیاری در مورد بارداری و تغذیه زنان وجود دارن. بعض از اونا مفیدن و بعضی واقعاً ضرر دارن. اگه در مورد چیزی که به شما گفته شده مطمئن نیستین. از دکتر یا متخصص مربوطه سوال کنین تا به شما اطلاعات دقیق و علمی ارائه کنه.

باور نادرست : حالا که باردارید باید به جای دو نفر غذا بخورین.

واقعیت : اینکه نیازای غذایی زنان باردار زیاد می شه اما نیازای انرژی به اندازه ۳۰۰ کیلو کالری در روز ، در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش پیدا می کنن. مصرف مقدار کمی غذای اضافی میتونه تا جبران این مقدار رو به کنه. انتخاب نوع ماده غذایی واسه تامین این مقدار بسیار مهمن. توجه : انرژی اضافی، پروتئین،ویتامین D، کلسیم و فسفر اضافی ممکنه واسه نوجوانان در دوران بارداری لازم باشه. در این مورد حتماً با طبیب متخصص خود مشورت کنین.

باور نادرست : هرچه زیاد شدن وزن شما در دوران بارداری کمتر باشه وضع حمل راحت تری دارین.

واقعیت : تحقیقات نشون دادن که بچه های این جوری مادران بیشتر در برابر تولدهای قبل از موعد قرار دارن و یا از نظر فیزیکی خیلی کوچیک و ریز هستن که همین امر اونا رو در برابر سختیا و مشکلات زیاد قرار میده.

باور نادرست : اگه در دوران بارداری خوب غذا نخورین، بچه از ذخائر مادر واسه رفع نیازهایش استفاده می کنه.

واقعیت : هر چند این مسئله ممکنه در مورد بعضی از موارد مانند کلسیم درست باشه، اما تحقیقات نشون دادن که زنان با تغذیه بد و ناقص بیشتر بچه های ناقص و کوچیک به دنیا می یارن. احتیاجات غذایی باید با یه برنامه غذایی جور واجور و مواد تکمیلی واسه مادر تأمین شه.

باور نادرست: اگه شما وزن مورد نظر رو در دوران بارداری بدست بیارین دیگه چربی اضافه نمی کنین.

واقعیت : یه بارداری سالم با مقداری ذخیره چربی هم همراه س و بیشتر واسه ذخیره سازی در دور و بر باسن و رانا صورت میگیره. این چربی ذخیره شده انرژی نیاز به هنگام کار و زایمون و هم اینکه واسه تولید شیر در مادران شیرده رو تأمین می کنه.

باور نادرست : اگه شما دوقلو باردارین باید دو برابر خورده و دو برابر هم وزن اضافه کنین.

واقعیت : طبق بیشتر پیشنهادایی که تازگیاً به این خانومای باردار می شه در هر هفته باید بین ۶۵۰-۷۰۰ گرم درزمان سه ماهه دوم و سوم اضافه کنن و در کل در آخر دوران بارداری بین ۵/۱۵-۲۰ کیلو زیاد شدن وزن داشته باشن. اگه خانمی قبل از بارداری کمبود وزن هم داشته باید در این حالت یکم بیشتر زیاد شدن وزن داشته باشه. بعضی نیازای غذایی در مورد خانومایی که دوقلو باردارند بیشتر هستش.

باور نادرست : خانومای باردار بطور ذاتی میل به غذاهایی دارن که بدنشون به اونا نیاز داره و از مواد غذایی که واسه سلامتی اونا مضره دوری می کنن.

واقعیت : در واقع خانمهای باردار میل به خوردن بعضی از موادغذایی پیدا می کنن که هیچ ربطی به برنامه غذایی و نیازای غذایی اونا ندارن. برآورده کردن این امیال و هوسها اگه وزن قابل قبول باشه خوبه. شما می تونین از این هوسهای خود به سود خود استفاده کنین بطور مثال اگه هوس خوردن شیرینی یا کلوچه کردین با یه لیوان شیر اونو بخورین.

نوع دیگه از هوس که "پیکا" خونده می شه هست که میل به خوردن مواد غیرغذایی مانند خاکستر، گل یا نشاسته (آهار لباس) هستش. خیلی با اهمیته که در این مورد حتماً با طبیب معالجتان یا یه متخصص تغذیه مشورت کنین.

باور نادرست : یه بارداری سالم،بارداری بدون ویار و ناراحتیه.

واقعیت : بعضی از خانوما بارداریای بسیار خوب و سالمی هم دارن متأسفانه بیشتر ناراحتیایی مانند تهوع، ترش کردگی و یبوست رو تجربه کردن.

باور نادرست : محدود کردن مصرف نمک در دوران بارداری به درد بخور هستش.

واقعیت : نمک شامل سدیم هستش که به عنوان یه ماده غذایی لازم واسه بدن حساب می شه. مصرف زیادتر از اندازه نمک واسه سلامتی مضر هستش اما محدود کردن مصرف نمک در دوران بارداری در واقع ممکنه خطرناک باشه. چون در اون صورت نیاز به سدیم در بدن افزایش پیدا می کنه به استثنا مواردی که دکتر شما مصرف نمک رو منع کرده باشه.

جفت و جور و جمع آوری :: گروه تحریریه پرداد

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *