افزایش وزن با افزایش اشتها | اشتها | کاهش اشتها | افزایش اشتها | ضد اشتها | کم کردن اشتها | کم کردن وزن | لاغری

زیاد شدن وزن با افزایش اشتها

فردی که دچار کمبود یا از دست دادن اشتهاست، خیلی کمتر از حالت عادی غذا می خوره. کمی ِ اشتها معمولاً به دلیل هضم کم مواد غذاییه. با جویدن طولانی غذا و نوشیدن مایعات سرد این حالت بدتر می شه. بعضی وقتا هم به دلیل عوامل روحیه.عمل هضم به دلیل نفخ و گاز معده، کاهش حس چشایی و تنفس بد کم میشه که معمولاً باعث کمبود انرژی لازم بدن می شه.

کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شه. پس یکی از راه های افزایش وزن درافراد لاغر ، افزایش اشتهای اوناس.

کاهش اشتها می تونه به دلیل عوامل زیر باشه :

اشکال در بلع مواد غذایی
– استفراغ و تهوع
– تغییر یا کاهش حس چشایی
احساس سیری
– رشد تومور
– افسردگی
– درد

در بیشتر موارد، کاهش اشتها مشکل ثانویه س یعنی مشکل در سلامتی بدن، باعث کاهش اشتها می شه.
واسه افزایش اشتها چه کاری باید انجام داد؟
– تلاش کنین هرروز ۳ وعده غذایی کامل و ۳ میان وعده داشته باشین.

– بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورین.

– تلاش کنین وعده های غذایی خود رو در اوقات معینی استفاده کنین؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشین. مثلاً صبحونه رو در ساعت ۷ صبح ، ناهار در ساعت ۱۲ و شام در ساعت ۷ شب. هم اینکه اگه اشتهای شما واسه صرف وعده اصلی کاهش پیدا نمی کنه ، می تونین دو میان وعده ، یکی در ساعت ۱۰ صبح و یکی در ساعت ۴ بعد از ظهر و هم قبل از خواب بخورین.

– تا جایی که می تونین، غذا بخورین. با اشتهای زیاد غذا بخورین، چون تفکر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثره.

– به غذا به عنوان بخشی از درمان مریضی خود نگاه کنین؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فکر کنین دارو مصرف می کنین.

– حتماً صبحونه بخورین.

– غذاهای خوشمزه رو با فاصله وقتی کم و هر بار به مقدار کم استفاده کنین.

– غذاهای پر کالری استفاده کنین که خیلی راحت خورده می شن؛ مثل شکلای جور واجور دسر، ژله ، بستنی ، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و شیرکاکائو .

– غذا رو سرد یا با دمای معمولی بخورین تا طعم و بوی اونو کم کنه.

– کاری کنین اوقات خوردن غذا دلپذیر و مورد پسند باشه.

– در منزل همراه با اعضای خونواده و در خارج از منزل با دوستای خود غذا بخورین.

– بعد از به آخر رسیدن غذا، آب و بقیه نوشیدنیا رو بخورین، چون نوشیدن مایعات در موقع خوردن غذا باعث می شه خیلی زود احساس سیری کنین.

– قبل از خوردن غذا، یه ساعت ورزش کنین ، ولی سنگین نباشه.
کارایی رو که نباید انجام بدین :
– خودتون رو مجبور به خوردن نکنین.

– کاری نکنین که این کم اشتهایی، روابط شما رو با بقیه خونواده اتان تحت تاثیر بذاره.

اشتها آورها :
اگه هنوزم دچار بی اشتهایی بودین، می تونین از مواد زیر واسه افزایش اشتها استفاده کنین :

– مقداری زنجبیل تازه رو ریز ریز کنین. مقداری آب لیمو ترش و نمک به اون اضافه کنین و اونو بجوید.

– مقدار هل و دارچین و برگ بوی خشک رو له کنین و به مقدار مساوی با هم مخلوط کنین. یه قاشق مرباخوری از این مخلوط رو بخورین.

– پودر فلفل مشکی، پودر زنجبیل خشک و شکر رو با عسل مخلوط کنین و به صورت گلوله در بیارین. واسه یه مدت این مخلوط رو در دهن نگه دارین که بی اشتهایی شما رو آرامش میده.

انار بخورین که می تونین نمک و فلفل مشکی هم به اون اضافه کنین.

– مقداری نمک و پودر زیره سبز رو روی آناناس بریزین و اونو بخورین.
با پزشکتون مشورت کنین :
اگه بعد از یه هفته، با وجود انجام روشای بالا، اشتهای شما افزایش نیافت، به دکتر مراجعه کنین چون کاهش اشتها می تونه علامت یه مریضی جدی تر باشه.
اگه هر کدوم از علائم زیر رو مشاهده کردین، به دکتر خود اطلاع بدین:
– تهوع

– نخوردن غذا به مدت یه روز یا بیشتر

– کاهش وزن به اندازه ۵/۲ کیلو گرم یا بیشتر

– احساس درد موقع غذا خوردن

– ادرار نکردن به مدت یه روز کامل

– مدفوع نکردن به مدت دو روز یا بیشتر

– ادرار با فاصله وقتی غیر متناوب، همراه با بو یا سوزش یا خیلی زرد رنگ.

– داشتن حالت تهوع بیشتر از ۲۴ ساعت
ما با مصرف هر گونه مکملی بدون پیشنهاد دکتر مخالفیم.بهتره با رژیم غذایی مناسب به وزن مناسب برسین. مکملا کوتاه اثر هستن و دارای مشکلات جانبی بسیار.ممکنه به ظاهر در افزایش یا کاهش وزن موثر باشن اما به محض قطع کردن اونا وضعیت دوباره به حالت قبل برمیگرده

 

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *