افزایش هوش و غلبه بر فراموشی | بیماری

 

 

نوع دوم سلولای پشتیبان یا نوروگلیا (NEUROGLIA) هستن. نوروگلیا بافت پیوندیه که بافت عصبی رو پشتیبانی می کنه و کار تغذیه و بازسازی اندامکای نورونا رو بردوش دارن و بر خلاف نورونا می تونن تا لحظه مرگ افزایش پیدا کنن. با حجیم تر شدن نورونا، تعداد سلولای پشتیبان زیاد شده و با افزایش اونا، نورونا توانایی بیش تری پیدا می کنن. مثلاً مغز انیشتین علاوه بر چین و شکنجای عمیقی که داره شامل سلولای پشتیبانی گر بسیار زیادی هم هست. مثال دیگه مغز راننده های کامیون یا تاکسیه؛ اون قسمت از مغز که مربوط به نقشه یابی فضاییه، در این افراد رشد بیش تری داشته و دارای سلولای پشتیبانی گر بیش تریه.

تحقیقات گذشته نشون میده آدمایی که مهارتای شغلی بالایی دارن، مثل مهندسین، معلمان و پزشکان دارای سیناپسای مغزی بیش تری هستن. سیناپس (SYNAPSE) به محل اتصال و تماس دو نورون یا نورون با ماهیچه می گن. هرچه فعالیت یه عضو ظریف تر باشه، سیناپسای عصبی در اون عضو بیشتر هستش.

با به کار گیری چند راه ساده زیر می تونین توانایی سلولای مغزی رو تا سالای زیادی حفظ کنین.

 

 

۱- ورزش کنین
محققان یه موسسه تحقیقات بیولوژیکی به این نتیجه رسیدن که در مغز موشای بالغی که تحت برنامه ورزشی قرار گرفتن، تولید سلولای مرکز حافظه (هیپوکامپ) بالا رفته. پس نتیجه می گیریم ورزش کاران (حتی غیرحرفه ایا) خیلی باهوش تر از آدمایی هستن که یه گوشه نشسته و در CHAT ROOMها وقت می گذرونن. از طرف دیگه ثابت شده که انجام حرکات ورزشی دلخواه، چند برابر بیشتر از انجام یه سری حرکات ورزشی غیرمتنوع اثر داره.

پس تلاش کنین از ورزش لذت ببرین، نه این که به صورت اجباری و اکراه اونو انجام بدین و اگه به یه رشته ورزشی علاقه دارین، دنبال اونو بگیرین. جهت تقویت پشت کار واسه ادامه ورزش، داشتن یه دوست هم پا بسیار به درد بخور هستش.

 

 

۲- ذهن خود رو ورزش بدین
با به کار گیری سلولای خاکستری مغز و مجبور کردن اونا به فعالیت در موردای جور واجور، مغز رو ورزش بدین. با راه های بسیار ساده می تونین به رشد و بازسازی سلولای عصبی و افزایش شاخه های سلولای عصبی (دندریت) کمک کنین. فکر کردن به چیزای قشنگتر و مثبت یه راه س. به کار گیری کلمات جدید و تجربه مزه ها و بوهای جدید، تغییر راه هر روزه و رفتن از یه راه جدید، همه باعث می شه که اعمال شما در کورتکس مغز موشکافی شه. کورتکس عالی ترین لایه مغزه که کارایی رو که نیاز به درک و تیزذهنی داره انجام می دهد. اعمالی که واسه ما به صورت عادت در میان، از سطح کورتکس پایین اومده و در بصل النخاع انجام می شن. پس با تغییر عادت می تونیم کورتکس خود رو از بی فعالیتی خارج کرده و از اون کار بکشیم.

پس، از عادتای فیزیکی و روشای روزمره خود فاصله بگیرین و به دنیای نامعلوما و تجربیات جدید سلام کنین.

 

 ۳- از غذاهای دریایی تناول کنین
 روغن اُمگا-۳  که در گردو،  دانه کتون و  غذاهای دریایی  فت و فراوون هست، تقویت کننده قلب و مغز شناخته شده. اُمگا-۳ دارای خواص و اثرات به درد بخور زیادی در بدن انسانه. یکی از این فواید یعنی آسون کردن جریان خون به مغز. تجربه هم ثابت کرده کسائی که موجودات دریایی قسمت کلی غذای اونا رو تشکیل میده، کمتر در برابر سکته، فشارعصبی، کمبود دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه هستن.

تازگیا مکملای غذایی زیادی مخصوص کودکان وارد بازار شده که در ترکیبات اونا اُمگا-۳ قرار داره. واسه دریافت اُمگا-۳  ، مصرف سه وعده غذای دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین، تن و … در هفته پیشنهاد می شه. یادتون باشه که ماهیای چرب آبای سرد شامل اُمگا-۳ بیش تری هستن.

تخم مرغ شامل اُمگا-۳ هم می تونه تا حدودی تأمین کننده این ماده مهم واسه بدن باشه. تازگیا در کشور انگلستان شیره های شامل اُمگا-۳ هم با نام « SUPER MILK » به بازار عرضه شده که مانند تخمای شامل اُمگا-۳ ، واسه کسائی که نمی تونن از ماهی استفاده کنن، ارزش منده.

مصرف غلات و حبوبات پخته رو هم یادتون نره.

 

 

۴- مصرف چربی رو به کمترین حد ممکن ممکن برسونین
چربیا می تونن حواس ذهنی شما رو کم کنن. پژوهشی در دانشگاه تورنتو نشون داد، مهارتای ذهنی مانند حافظه، هوشیاری، تشخیص، فاصله و یادگیری قوانین، در موشایی که رژیم غذایی با چربی ۴۰ درصد داشتن، فروکش کرده. این علایم با مصرف چربیای اشباع شده شدید شدن یافت. دلیل این یعنی:

۱- مقدار چربی خون رو بالا برده و جریان خود رو کندتر می کنه. پس اکسیژن رسانی به اعضاء، خصوصاً مغز کاهش پیدا می کنه.

۲- افزایش چربی می تونه باعث کند شدن متابولیسم گلوکز که منبع کلی انرژی سلول و تنها منبع انرژی سلو لای مغزیه، شه. چربیای اشباع در گوشت و مواد لبنی یافت می شن.

پس بهتره گوشت بدون چربی و مواد لبنی کم چرب استفاده کنین. از ماهی، حبوبات مانند لوبیا و عدس و بنشن و … زیاد استفاده کنین. تلاش کنین نیاز روزانه بدن به چربی رو با خوردن روغنای گیاهی مانند: روغن زیتون، کانولا(گلزا)،آفتابگردان،سویا و دانه های روغنی مانند گردو و فندق تأمین کنین و تا حد امکان از مصرف روغنای جامد و مواد غذایی سرخ شده به خصوص چیپس، دوری کنین.

 

 

۵- از مصرف میوه و سبزی غافل نشید
سبزیجات برگ سبز تأمین کننده ویتامینE هستن. افزایش مصرف این ویتامین از راه غذا می تونه تأخیر در تحریک سلولای عصبی رو در افراد آلزایمری (فراموشی دوران پیری) بهتر کنه. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، فلفل و مرکبات که غنی از ویتامین C  هستن می تونه از آسیب رشته های عصبی جلوگیری کنه. کمبود  ویتامین B1  در بیماران دچار فراموشی دیده شده. پس با مصرف سبزیجات و میوه های تازه، ویتامینا و املاح لازم بدن خود رو تأمین کنین.

 

۶- از مواد الکلی دوری کنین
فردی که مرتباً از مشروبات الکلی استفاده می کنه، حافظه، عکس العمل و توانایی ذهنی کندی داره. توانایی بدنی و ذهنی در این معتادان الکلی کم کم رو به نابودی میره مثلاً ضربه زدن، نشونه گیری هدف و… .

تحقیقات انجام شده روی موشا نشون داده الکل و نوشیدنیای الکلی از تولید سلولای جدید مغزی در هیپوکامپ جلوگیری می کنه. یعنی الکل نه فقط موجب کاهش توانایی سلولای مغزی می شه، بلکه از بازسازی و رشد دوباره اونا هم جلوگیری می کنه.
تبیان
منبع : ماهنامه دنیای سلامت

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *