افزایش هوش و خلاقیت با اینترنت | بیماری

: سرویس سلامت آکا ایران به نقل از دکتر سلام:

اینترنت چه اثرات منفی روی هوش و خلاقیت ما میگذاره می خوایم از فواید ذهنی ان بیشتر بدونیم چیجوری در جهت افزایش فعالیت ذهنی مون می تونیم  از اون بهره ببریم

خیلی از افراد اینترنت رو دشمن خلاقیت و مانعی واسه شکوفایی استعدادهای فردی حساب می کنن؛ درحالی که استفاده درست از اون می تونه خلاقیت ما رو در کار و زندگی به شکل غیر منتظره ای زیاد کنه. با ما همراه باشین.

دامین والترز نویسنده مقاله فرهنگ سازنده (Creator Culture) در روزنامه گاردین، می نویسه:

اشتیاق به ساختن، عمیق ترین میل داخلی ما و عاملیه که ما رو به آدمای بهتری تبدیل می کنه. گناه ندیده گرفتن این میل داخلی فقط بر گردن خود ماست.

به گفته یکی از استادان حقوق دانشگاه هاروارد به نام لارنس لسیگ:

با گذشت زمان ما از فرهنگ «نوشتن و خوندن» به فرهنگ «فقط خوندن» تغییر راه دادیم. نوشتن متنای نشون دهنده عقاید رو راست و برخواسته از قلب، جای خود رو به کلیک کردن روی دکمه «لایک» داده. ما واسه دوری از مریضی و خستگی، به جای خلاقیت متفکرانه به مصرف گرایی پوچ و خالی از تفکر روی آوردیم. الان ما بیشتر از هر مقطع دیگری به منتشر کردن افکارمون در سراسر جهان می پردازیم و توئیت کردن در مورد فیلمایی که دیده ایم یا انتشار سلفیای خاطره انگیز، یکی از کلی ترین سرگرمیای روزمره حساب می شه. این نوع انتشار منبع پرمخاطب ترین و فراوون ترین محتوای اینترنتی عصر حاضره ولی هیچ خلاقیتی در اون وجود نداره و به هیچ تغییر سازنده ای منجر نمی شه.

خلاق بودن یه انتخابه

باوجود موارد گفته شده در فوق، از زمان تولد اینترنت خلاقیت و سازندگی فردی همیشه در حال رشد و پیشرفت صعودی بوده. در همین لحظه با چند کلیک می تونیم نتیجه سازندگی افراد زیادی رو ببینیم که خلاقیت واسه اونا انتخاب بوده نه اتفاق. امروزه به لطف اینترنت تقریبا هیچ مانعی سر راه شکوفایی خلاقیت وجود نداره، هزینه شکستای احتمالی دنبال کردن ایده های سازنده به کمترین حد ممکن رسیده و زیادی خروجیایی که واسه بیان ایده های خلاقانه در دسترس هستن غیرقابل باوره.

به این ترتیب سرزنش کردن اینترنت یا کلا فناوری مدرن به عنوان نابودکننده قوه ابتکار و سازندگی منطقی نیس. مطمئنا اینترنت می تونه باعث سرکوب انگیزه های سازنده و غرق شدن در دامان مصرف گرایی شه ولی به صورت هم زمان دروازه های دنیای خلاقیت رو به روی رؤیاپردازان سازنده می گشاید. فقط باید در این دوراهی راه درست رو انتخاب کرد.

اینترنت دریایی بیکران از انتخابه

تا قبل از اختراع اینترنت راه های بروز خلاقیتای فردی محدود بودن. در اون دوران ما می تونستیم با نوشتن، نواختن، نقاشی کردن، آواز خوندن، بافتن و تراشیدن خلاقیت خود رو بروز بدیم که این گزینه ها هم در اختیار همه نبودن. ولی بعد از تولد اینترنت هیچ محدودیتی واسه هیچکی وجود نداره و راه های بروز ایده های فردی به شکل غیرقابل باوری افزایش پیدا کردن.

اگه از نوشتن حال می کنین، می تونین وبلاگ یا سایت خودتون رو راه اندازی کنین یا در یکی از وب سایتای خیلی زیاد موجود در اینترنت بنویسین. آدمایی که به چالشای جدی تر و نویسندگی به عنوان یه حرفه علاقه دارن همیشه می تونن کتابای خود رو در اینترنت خیلی راحت منتشر کنن.

اگه عاشق عکاسی هستین، دریایی از نرم افزار ویرایش حرفه ای تصاویر به صورت رایگان در دسترس شما قرار داره و رسانه ای مثل اینستاگرام به راحت ترین شکل ممکن رابطه شما و مخاطباتون رو تأمین می کنه. حتی اگه بخواین از عکاسی کسب درآمد کنین، مرورگر اینترنت شما به نمایشگاه عکس هاتون تبدیل می شه.

علاقه مندان به ساختن فیلم می تونن فیلمای کوتاه و کم هزینه خود رو از راه وب سایتای به اشتراک گذاری ویدیو مثل یوتیوب، ویمیو و … واسه میلیونا بیننده در سراسر دنیا به نمایش بذارن.

اگه عاشق ساختن وسایل فیزیکی و قابل لمس هستین، انجمنای آنلاین مثل Instructables ساختهایی شما رو در سرتاسر فضای مجازی به نمایش می ذارن یا پروژه های عمومی و متن باز مثل آردوینو (Arduino) با کمی آموزش امکان حل مشکلات فنی رو واسه همه جفت و جور می کنن.

این فهرست ناتموم شامل دنیایی از نرم افزار، منبع اینترنتی و انجمن آنلاین، راه رو واسه رسیدن به هر نوع خلاقیت و ایده ای که تو ذهن دارین صاف می کنه.

اگه بقیه تونستن، شمام می تونین

فرهنگ خلاقیت و ابتکار یه خیال واهی نیس. الان مشکلات این کار خیلی کم و تنها مانع واقعی، اراده و انتخاب پیوستن به این فرهنگه. کافیه هر هفته کمی از زمان فراغت خود رو به پیگیری ایده های خلاقانه اختصاص بدین یا به مدت یه ماه هر روز یه ساعت زودتر از خواب بیدار شید و زمان به دست اومده رو واسه ساختن صرف کنین.

ماریا پوپوا (Maria Popova) عاشق نوشتن، خوندن و ایده های خلاقانه ترکیبی بود و این اشتیاق رو با معدود دوستان حاضر در فهرست مخاطبان ایمیل خود گفت. حالا سایت اون (Brain Pickings) هر هفته صدها هزار بازدیدکننده داره و مدیریت اون به کار تموم وقت ماریا تبدیل شده.

اوان پوشِک (Evan Puschak) یه فیلم ساز گمنام غیرحرفه ای بود که فیلمای کوتاه با مضمون جستجو در مورد مفاهیم مخفی رویدادهای فرهنگی پرمخاطب می ساخت. اون فقط به عنوان سرگرمی ساختهایی خود رو در یوتیوب به اشتراک گذاشت و حالا با داشتن ۴۰۰ هزار دنبال کننده، درآمد بسیار خوبی از کانال یوتیوب خود دشت می کنه.

هممون داستانایی از این دست زیاد شنیده ایم؛ داستانایی واقعی در مورد آدمایی که اشتیاق خود رو به «ساختن» سرکوب نکردن و بعد از جفت و جور کردن امکان دسترسی بقیه به محصول خلاقیت خود، با استقبال یه عالمه از مخاطبان روبرو شدن. تمایلی به جلب مخاطب داشته باشیم یا نه؛ بازم «اشتیاق به ساختن، عمیق ترین میل داخلی ما و عاملیه که ما رو به آدم بهتری تبدیل می کنه»

مهم نیس که نتیجه خلاقیت و میل به ساختن، فقط باعث رضایت شخصی ما می شه یا میلیونا مخاطب رو جذب می کنه؛ «خلاق بودن» مهمه. وقتی اشتیاق داخلی خود رو به افزایش و منتشر کردن خلاقیت حس می کنین، مصرف گرایی صرف با میل به ساختن جانشین می شه. واسه شکوفا شدن خلاقیت خود می تونین از پیشنهادای زیر استفاده کنین:

یه هدف پایانی داشته باشین

اولین قدم در روش حل خلاقانه مسئله (CPS)، شناسایی و مشخص کردن دقیق مشکله. واسه شکوفایی خلاقیت برداشتن درست این قدم اهمیت زیادی داره. مهم ترین اصل واسه حل یه مشکل یا جواب دادن به یه سؤال، مشخص کردن خلاقانه و موفق هدف نهاییه.

یه از مؤثرترین راهکارها واسه مشخص کردن هدف پایانی، روش «۵ به چه دلیل» است که ساکیشی تویودا در اوایل قرن بیستم اونو در شرکت تویوتا مورد استفاده قرار داد. در شروع هر کاری از خود می پرسین که «به چه دلیل می خوام این کار رو انجام بدهم؟». این سؤال به مطرح شدن دامنه بزرگی از پاسخا می رسه و شک نداشته باشین به تنهایی هیچ کمکی به مشخص کردن هدف و راه حل نمیکنه. واسه روشن شدن مسئله باید به سؤال کردن ادامه بدین. بعد از مطرح کردن ۳ یا ۴ سؤال دیگه و جواب گفتن به اونا، وجود مسئله براتون روشن می شه و هدف پایانی کم کم خود رو نشون میده.

به یه مثال ساده در این مورد توجه کنین:

مشکل: خودروی شما روشن نمی شه.

·  به چه دلیل؟ شارژ باتری تموم شده.

·  به چه دلیل؟ دینام عمل نمی کنه.

·  به چه دلیل؟ تسمه دینام پاره شده.

·   به چه دلیل؟ عمر به درد بخور تسمه دینام به پایان رسیده و به موقع تعویض نشده.

·   به چه دلیل؟ خودرو براساس زمان بندی پیشنهاد شده به وسیله سازنده بازدید فنی نشده. (پنجمین به چه دلیل و رسیدن به یه دلیل ریشه ای)

وقتی دلیل ریشه ای رو پیدا کردین، مشکل به یه رقابت خلاقانه تبدیل می شه که در مثال فوق می تونه به این شکل باشه:

چیجوری می تونیم مطمئن شیم که خودروهای بیشتری براساس زمان بندی پیشنهاد شده سازنده مورد بازدید فنی دوره ای قرار می گیرن؟

هرکدوم از چالشای خلاقانه ای که با این روش واسه خود ایجاد می کنین، باید فقط بر حل یه مسئله متمرکز باشن ولی این مسئله باید به اندازه کافی گسترده باشه تا فرصت بروز خلاقیت رو از شما سلب نکنه.

این نوع راهکارها رو میشه به صورت سنتی و روی کاغذ اجرا کرد ولی وسایل آنلاین مفیدی هم واسه اجرای اونا در دسترس هستن که به هرکدوم از «به چه دلیل» ها چشم انداز وسیع و جامعی میدن و با امکانات جذاب خود رقابت رو با وضوح بیشتری به نمایش می ذارن. شما می تونین سه بار به صورت رایگان از سایت مایند مایستر (MindMeister) واسه اجرا دیداری ایده های خود استفاده کنین. اپلیکیشین لاینو (Lino) به شما کمک می کنه ایده های خلاقانه خود رو به شکل یادداشتای دیجیتال مدیریت کنین. نرم افزار وان نوت (OneNote) مایکروسافت ابزاری بسیار آسون و کاربردی واسه سازمان دهی دیداری افکار و ایده ها هستش.

محدوده تخصصی رقابت خلاقانه خود رو بشناسین

روبرو شدن با رقابت خلاقانه بدون داشتن شناخت عمقی نسبت به محدوده تخصصی اون با احتمال خیلی کم با موفقیت همراه می شه و واسه همینه که توانایی تحقیق و کسب سریع مهارت ارزش بسیار زیادی پیدا می کنه. واسه افزایش سرعت یادگیری مهارت راه های مختلفی هست که چکیده اونا به توضیح زیره:

·        ایجاد یه حلقه بازخورد واسه پیدا کردن ضعفا و یادگیری از اونا

·        به کار گیری تمرین هدایت شده و جهت دار واسه نابودی پایه ای ضعفا

·      شروع آموختن چیزی که فراگرفته اید به بقیه واسه رسیدن به شناخت کلی و درک کامل موضوع

مارگارت بودن (Margaret A. Boden) در مورد خلاقیت در آموزش میگه:

تفکر خلاقانه بدون داشتن علم غنی و ریشه ای در مورد موضوع تفکر ممکن نیس. داشتن آگاهی عمقی مربوط به چالشی که پیش روی ماست، نه فقط امکان شناسایی کامل مسئله رو جفت و جور می کنه بلکه مشکلات رسیدن به راه حلای خلاقانه واسه اون رقابت و همه موارد مشابه اونو از پیش روی ما برمی داره.

پس اگه از پیدا کردن راه حل مسائل خود ناامید شدین تا جایی که ممکنه علم خود رو در مورد اون زیاد کنین. هم زمان با گسترش مرزهای علم تون، میتونین مسئله رو از دیدگاه های متفاوتی ببینین. گذروندن دوره های آموزشی وب سایتایی مثل Lynda و Coursera کمک بسیار مؤثری در این راه س. به کار گیری ویدئوهای آموزشی و وبلاگای مربوط به محدوده تخصصی رقابت هم کمک می کنه که علم خود رو در مورد اون زیاد کنین.

افقای ذهنی خود رو پیشرفت بدین

واسه بالا بردن قدرت خلاقیت و سازندگی باید افقای ذهنی خود رو در بخشایی غیر از محدوده تخصصی رقابت پیش روتون پیشرفت بدین. هم زمان با افزایش آگاهی در بخشای جانبی و به درد بخور – از آموزش عکاسی گرفته تا صحبت کردن به زبانی دیگه – زاویه دید شما واسه غلبه خلاقانه بر رقابت به شکل غیرقابل باوری گسترش پیدا می کنه.

به صورت طبیعی هر چی توانایی ذهنی خود رو در محدوده های بیشتری تقویت کنین، دیدگاه شما واسه شکست دادن رقابت انعطاف بیشتری داره. این گفته معنیش این نیس که واسه حل خلاقانه رقابت باید در همه بخشا به درجه استادی برسین. تنها آشنایی ساده و در حد سرگرمی با طیف بزرگی از بخشای تخصصی، اثر عجیبی در افزایش قدرت خلاقیت داره.

مثلا فرق نتیجه کار دو برنامه نویس متبحر و حرفه ای رو در نظر بگیرین که سرگرمی یکی از اونا نورپردازی، عکاسی و ادبیاته و دیگری فقط اخبار فناوری رو دنبال می کنه. واقعا خیلی از نتیجه های مهیج و غیرقابل باور از درهم آمیخته شدن بخشای سرگرمی و چیزای مورد علاقه غیرحرفه ای با مهارت تخصصی حاصل می شن. واسه رسیدن به این سطح از خلاقیت کمی وقت آزاد واسه خود بسازین و با آموختن بی هدف کارایی که فقط از انجام اونا حال می کنین، به استعدادهای نهفته خود فرصت رشد بدین.

با بقیه همفکری و همکاری کنین

فعالیت در چندین بخش غیرتخصصی و سرگرمی به معنی سیراب شدن تشنگی یادگیری و نبود نیاز به علم بیشتر نیس. به خاطر همین ایجاد شبکه ای گسترده از دوستان با مهارت ها و چیزای مورد علاقه جور واجور اهمیت زیادی داره. واقعا با انجام این کار یه گروه توانا با محاصره کامل به محدوده خیلی از مهارت ها و سرگرمیا ایجاد می کنین و به منبع بی پایانی از خلاقیت دسترسی دارین که رسیدن به اون هیچ وقت واسه یه نفر به تنهایی ممکن نیس. اینطوری همیشه راهکارهای مؤثرتری واسه غلبه خلاقانه بر چالشا پیدا می کنین.

فضای مجازی پر از سرویسا و اپلیکیشینای به درد بخور واسه ایجاد یه گروه خلاقه؛ از Flockmod واسه طراحی گروهی گرفته تا Google Drive واسه نویسندگی گروهی. بدون دودلی اینترنت با آسون کردن دسترسی به شبکه های اجتماعی و تلویزیونی وسوسه انگیز نیاز به خلاقیت رو سرکوب می کنه ولی به صورت هم زمان بهترین محل واسه پیدا کردن موقعیتای مناسب افزایش خلاقیته.

سازنده باشین نه مصرف کننده مطلق

الان فرم مجازی خرد جمعی تقریبا در هرکجای دنیا به معنی واقعی تنها چند کلیک با شما فاصله داره و می تونین با بعضی از نخبه ترین افراد در رشته های جور واجور به صورت مستقیم رابطه برقرار کنین. یعنی استفاده نکردن از این موقعیت عالی واسه برتری علم، گسترش محدوده چیزای مورد علاقه شخصی، ایجاد رابطه سازنده با بقیه و تبدیل شدن از یه مصرف کننده صرف به بخشی از فرهنگ خلاق و تولید کننده با هیچ عذر و بهونه ای قابل توجیه نیس.

با این پیشنهادا و به کمک یه عالمه از وسایل موجود در اینترنت، حتی در وقت آزاد خود می تونین واسه خود رقابت بسازین و راه حل خلاقانه ای واسه شکست دادن اون پیدا کنین. فقط باید بدونین که به دنبال چه هدفی هستین و به تنهایی یا به کمک بقیه به آگاهی لازم واسه رسیدن به اون هدف دست پیدا کنین.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *