افزایش هورمون رشد | بیماری

 

 

بعضی از عوامل در افزایش ترشح هورمون رشد موثر ند که در زیر به اونا اشاره می کنم:

خواب کافی و منظم
اولین قدم واسه تحریک ترشح هورمون رشد، خواب کافی و البته منظمه. بیشترین اندازه ترشح هورمون رشد پس از خوابیدن و در ۲ ساعت اول خوابه و به استخونا می رسد، پس بهتره کودکان و نوجوانان شب ها تا دیر وقت بیدار نمانند و اگه می تونن هنگام بعد از ظهر، خوابی هر چند کوتاه مدت داشته باشن.

تغذیه درست
مصرف غذاهایی که پروتئین کم و قند بالا دارن، منتهی به کوتاهی قد و تاخیر در رشد می شن. پس مصرف پروتئین به خصوص پروتئین هایی که کیفیت بالایی دارن، واسه رشد و افزایش قد لازمه.
زیاده روی در مصرف قند ها و شیرینی جات، دلیل افزایش اندازه گلوکز (قند) خون به صورت یهویی می شن که این خود باعث کم شدن اندازه ترشح هورمون رشد می شه.
غذاهای چرب هم حجم عضلات بدن رو کاهش میدن و مانع رسیدن پروتئین کافی به بدن می شن.

تمرینات ورزشی
انجام روزانه ورزش های کششی و نرمشی، اثر مستقیمی بر افزایش اندازه هورمون رشد دارن و فعالیت های ورزشی شدید دلیل کاهش قند خون می شن و بعد این، ترشح هورمون رشد افزایش می یابد.
پزشکان فکر می کنن که مصرف غذاهای شامل پروتئین، ۲ ساعت قبل از ورزش و هم پس از ورزش باعث افزایش زیادی در اندازه هورمون رشد و هم هورمون تستوسترون در آقایون می شه.
انجام ورزشای کششی مرتب، با تقویت عضلات پشت و تقویت ستون فقرات باعث راست قامتی بیشتر و افزایش قد تا حدود ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر می شن.
پس در هر سنی که هستین، روزی ۲۰ تا نیم ساعت وقت واسه ورزش بذارین تا از فواید اون مثل افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، کاهش حجم چربی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن بهره ببرین.

فاصله گذاری مناسب بین تغذیه و خواب
مصرف غذاهای سنگین قبل از خواب باعث می شه که موقع خواب اندازه انسولین خون زیاد شه و این موضوع باعث کاهش ترشح هورمون رشد می شه. پس اگه می خواهید از خواب تون بهره کافی ببرین، دست کم ۲ ساعت قبل از خواب، مواد غذایی سنگین و چرب و دیر هضم نخورین.

کمبود روی و کوتاهی قد
عنصر روی یکی از مواد معدنی لازم بدنه که پس از آهن، بدن بیشترین نیاز رو به اون داره. این عنصر کم پیدا در بدن نقش هایی حیاتی داره و کمبود اون دلیل خستگی و ضعف، کوتاه قدی، مشکلات پوستی و دیررس بودن صفات ثانویه جنسی می شه.

در کشور ما یکی از دلایل مهم کوتاهی قد در کودکان و نوجوانان، کمبود روش که بیشتر به وجود اومده به وسیله جذب کم این عنصره.

غلات و هم غذاهای حیوونی مانند گوشت و تخم مرغ ، لبنیات و غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو پر از روی هستن. مصرف نون هایی که خوب تخمیر نشده ان یا در جفت و جور اونا از جوش شیرین استفاده شده، از جذب روی و املاح معدنی دیگه جلوگیری می کنن و باعث کوتاهی قد در جوانان می شن. در واقع در غلات و مخصوصا پوسته اونا ماده ای به نام فیتات هست که مانع جذب روش. ولی در اثر تخمیر، تجزیه می شه و از بین می رود. به هر حال درمی یابید که مصرف نون هایی که به روش سنتی جفت و جور می شن و خوب تخمیر می شن، بهترین منبع روزانه واسه تامین روی هستن.

علاوه روی، ویتامینا و مواد معدنی دیگه مثل ویتامینA ، B12 ، آهن و کلسیم واسه رشد قد لازمن.
موفق باشین.

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *