افزایش نسبی چربی در رژیم غذایی | تغذیه سالم

در چند دهه گذشته  مهمترین تغییر منحصر به فردی که در رژیم غذایی ما به وجود اومده افزایش نسبی چربیه. همه چربیا مضر نیستن، روغنهای گیاهی که تحت فشار سرد شدن مانند زیتون و آفتاب گردان خوب هستن. اما رژیم غذایی ما با چربیای اشباع شده و عمل شده چرب می شن. اینکه مضر باشن یا نباشن خودش موضع قابل بحثه اما اون چیزی که ایجاد شک می کنه اون هستش که اونا با داروها و ماده ضد آفت و مواد اکسید کننده و دیگر مواد همراه هستن که خطر آفرین می شن. از این چربیهاست که باید هر کسی دوری کنه.

امروزه ۴۰ درصد از انرژی غذایی ما از چربیا بدست میاد. این موضوع ممکنه واسه شما تعجب آور باشه یا غیر قابل قبول که در سالهای گذشته مردان و زنان زیادی با وجودی که رژیم غذایی کاهش وزن داشتن، مقدار چربی بیشتری مصرف کردن. در واقع از قصاب خواسته ان که چربی گوشت اونا رو جدا کنه و حتی همبرگر رو بدون چربی خورده ان. پس با این سئوال روبرو بودن که این چربیای اضافی در بدن اونا از کجا اومده؟

دوباره چگونگی کارکرد صنایع غذایی رو وقتی که مصرف کنندگان چربی رو حذف کردن در نظر می گیریم. گذشته از منابعی مانند کره، پنیر ، شیر و همه فرآورده های گوشتی یا دارای دست کم چربی همون طوری که در ماده اصلی حیوونی وجود دارده (مقدار خیلی از اونا همراه با استخون، غضروف و بقیه قسمتهای مشابه هستن). اینا چربیایی هستن که از مصرف اونا باید دوری کرد. کلوچه، کیکهای کوچیک، شیرینیای میوه ای کوچیک و شیرینیای دیگه، تموم شیرینیای بسته بندی شده که بشکل خوبی واسه فروش درآمده ان، همین طور غذاهای آماده، غذاهای راحت دم دستی، غذاهای آسون الوصول، غذاهای کوتاه و هر غذای سرخ شده از این بحث س. اگه شما نیاز به کاهش چربی مصرفی خودتون دارین از خوردن هر گونه غذای بسته بندی یا غذاهای فروشندگان داخل خیابانها و هم اینکه غذاهایی که از منابع حیوونی گرفته شدن دوری کنین.

مخصوصاً باید روزانه از شیر بدون چربی و بیشترین حد مقدار کمتر از ۶۰ گرم پنیر بدون چربی استفاده کنین. از خوردن پنیرهایی مانند پنیر کرم دار دوری کنین. مصرف تموم فرآورده های سنتی ساخته شده از چربیها مانند کره، مارگارین، ماست چکیده، گوشت خوک، کرمهای ترش و شیرین رو قطع کنین. روغنایی مانند زیتون و آفتاب گردان رو واسه پخت و پز و سس استفاده کنین. از مالیدن کره روی نون دوری کنین. غذایی رو انتخاب کنین که نون احتیاجی به کره نداشته باشه، مانند تخم مرغ اب پز یا پوره موز و نون رو با تیکهای کلفت استفاده کنین.

به طور ایده آل شما باید رژیم غذایی خالی از فرآورده های حیوونی رو به استثنای ماهی قبول کنین. آلودن غذا به چربیای حیوونی می تونه به سرخ رگاتون و به توانایی بدنی در مقابل فشار هورمونا آسیب برسونه.

تلاش نکنین تموم چربیا رو از رژیم غذایی تون خط بزنین، چون این کار واسه سلامتی شما مضره. بعضی از چربیها (که اسیدهای چرب لازم نام دارن) واسه جلوگیری از گسترش امراض، از مرض قلبی تا حساسیت حیاتی هستن. این چربیها در ماهی و روغنهای گیاهی که مراحلی رو طی نکرده ان پیدا میشه اما اونا بعد از گذروندن مراحل جور واجور آماده سازی (مانند مارگارین ساخته شده) خراب می شن. حتما روزانه از غذاهایی تغذیه کنین که دارای این چربیای به درد بخور باشه. منابع خوب شامل ماهی تازه مخصوصاً شکلای جور واجور چربی دار اون مانند شاه ماهی و ماهیا ریز؛ گردو و تخمها، تخمه آفتاب گردان؛ روغنای گیاهی مانند اوکادو (یه جور میوه مثل انبه یا گلابی بزرگ)؛ و روغنهای نباتی تحت فشار سرد شده مخصوصاً بذر کتون است.

منبع : hidoctor.ir

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *