افزایش میل و هوس برای غذاخوردن | تغذیه سالم

افزایش میل و هوس واسه غذاخوردن

اگه از اضافه وزن رنج می برید بهتره آگاهانه غذا خوردن رو تجربه کنین بهتره تلاش کنین در سبک تغذیه ای خود تغییرات مثبتی بسازین معنی گرسنگی واقعی رو بدونین مغزتون نمی تونه گرسنگی رو از سیری تشخیص بده و باعث  افزایش هوس و کشش شما به سمت غذاخوردن شه، هیچ وقت از  روشای عجیب و غریب واسه رسیدن به تناسب اندام استفاده نکنین.سالم بخورین و جنب و جوش رو یادتون نره .

اگه از امتحان کردن روشای جور واجور واسه کاهش وزن خسته شده یا در آخر شکست خوردین، شاید وقتی جلوی آینه وای میستین خودتون رو سرزنش می کنین. شاید اونقدر که باید و شاید اراده نداشتید تا در برابر خوردن چیپس یا بستنی مقاومت کنین. یا شاید این قانون رو واسه خود نگذاشتید تا به جای یه برگر، واسه ناهار، سالاد سفارش بدین.

بهتره یه مسئله رو اینجا روشن کنیم. رژیمای غذایی به خاطر مشکلات شخصیتی شما نیس که با شکست مواجه می شن. رژیم غذایی وقتی با شکست روبه رو می شه که مغزتون شما رو تحریک می کنه تا کارای عجیب و غیرعادی انجام بدین که کاهش وزن رو به چیزی غیرممکن تبدیل می کنه.

این بحثیه که پروفسور ساندرا اِموت در کتاب جدیدش به نام «به چه دلیل رژیمای غذایی ما رو چاق می کنن: عاقبتای ناخواسته اشتغال فکری ما درباره کاهش وزن» به اون پرداخته. اون بعد از چند دهه مطالعه، کوشید اثراتی رو که رژیم غذایی روی بدن ما دارن بیشتر مهم بدوننش. اون به این نتیجه رسید که هرچه بیشتر تلاش کنین گرسنگی تون رو ندیده بگیرین و جنب و جوش و فعالیت سخت تری واسه کاهش وزن داشته باشین، بدن تون سخت تر علیه شما عصیان می کنه. واقعا به نظر میاد که رژیم غذایی مغز شما رو تحریک می کنه تا هر چیزی که رو که لازمه واسه متوقف کردن روند کاهش وزن شما بکنه و چه بسا کاری کنه که اضافه وزن هم پیدا کنین.

اما شاید سؤال براتون پیش بیاد که این اتفاق چیجوری میفته؟ با در نظر گرفتن کتاب خانوم اِموت، باید گفت احتمالات جور واجور معدودی در این مورد هست. اول این که به نظر میاد تلاش واسه کمتر خوردن باعث می شه بخواین بیشتر و بیشتر بخورین. زیاده روی در خوردن یه عکس العمل به طور کامل شناخته شده نسبت به گرسنگی ادواریه. در واقع یافته ها در این مورد نشون میده افراد رژیم گیرنده در مقایسه با آدمایی که رژیم نمی گیرن، احتمال تبدیل شدنشون به افراد پُرخور حدود ۱۲ برابر بیشتره. پس هرچه مدت زمان بیشتری تلاش کنین که فقط سالاد بخورین یا اسنک غروب تون رو بی خیال شده و نخورین یا تلاش کنین شام تون رو نصف کرده و با همون خود رو به سیری بزنین، احتمال اینکه در آخر به یخچال دستبرد بزنین بیشتر هستش.

عامل مهم دیگه اینه که رژیم گرفتن مغز رو طوری پرورش میده که گرسنگی رو ندیده گرفته یا اونو سرکوب کنه. نکته اینه که گرسنگی سیستمیه که بدن شما از اون واسه متعادل نگه داشتن وزن استفاده می کنه. اما بعد از اینکه ماه ها یا چند سال رو با ندیده گرفتن قار و قور شکم تون سپری کردین، بعد از اون در تشخیص اینکه چه زمان گرسنه و چه زمان سیر هستین، دچار مشکل میشین. در نتیجه، به چیزای دیگه پناه می برید تا تصمیم بگیرین چه بخورین. اول، مسئله قدرت اراده س. اما وقتی که اراده به بن بست رسید –که در آخر هم همین طور می شه– به سمت چیزای مورد علاقه تون بازمی گردید که وقتی عادت به خوردنشون داشتین. پروفسور اموت در این باره میگه: «وقتی که دیگه گرسنگی نقش مهمی در اراده کردن افراد اجرا نکنه و قدرت اراده هم به بن بست رسیده باشه، اونا کنترل کامل تصمیم شون رو به دست عادتای قدیمی و سیستم جایزه مغزی شون میدن که به شکل پیشگیری ناپذیری منجر هم اینکه وزن می شه.»

سؤال اینه که اگه رژیم گرفتن کمک تون نکرد تا به طور موفقیت آمیزی بتونین وزن کم کنین، چه باید بکنین؟ یه راه حل اینه که تغییراتی در زندگی ایجاد کرده و باقی زندگی به اون معتقد باشین. مثلا، تصمیم به خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و یا عادت دادن خود به مصرف غلات کامل به جای اجناس تصفیه شده.

راه حل بعدی: بهتره آگاهانه خوردن رو تمرین کنین و به این نتیجه برسین که اگه براساس گرسنگی تون چیزی بخورین، شاید وزنی دارین که بدن تون در اون راحت هستش. این وزن ممکنه وزنی نباشه که در دوران دبیرستان داشتین، اما قاعدتا میزانی هستش که بدن تون دوست داره در اون باشه – و وقتی که بدن چیزی رو داشته باشه که می خواد، احتمال کمی هست که بخواد علیه شما بجنگه و بعد از یه مدت میفهمید چقدر نسبت به اندام و وزن خود حس خوبی دارین. وقتی که پیش خودتون بگید این شرایط خوب و مطلوبه، این جسم منه و هیچ دلیلی وجود نداره که بخوام اونو با جسم بهتری معاوضه کنم، میفهمید اون صدایی که همیشه از درون به شما می گفت «عجب هیکل افتضاحی داری»، دیگه ساکت شده.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *