پایان نامه ارشد درمورد جامعه آماری، کیفیت خدمات، مدیریت مالی، ارائه خدمات

فصل اول
( کلیات پژوهش)

مقدمه
در سال‌های اخیر صنعت حمل‌ونقل هوایی نقش بسیار ویژه‌ای در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. سالانه تقریباً ۵/۲ میلیارد مسافر و ۵۰ میلیون تن بار توسط این صنعت جابه جا می‌شود. در ایالات‌متحده هر ۱۰۰ شغل مرتبط با هوانوردی ، تقریباً ۳۳۰ شغل در صنایع دیگر ایجاد می‌کند. سهم صنعت هوانوردی تجاری در فعالیت‌های اقتصادی سالیانه حدود ۱۱ میلیون شغل و ۲/۱ تریلیون دلار است. امروزه باید هوانوردی را به مثابه شبکه جهانی حقیقی دانست چرا که اگر هوانوردی خود به تنهایی یک کشور می‌بود ۲۱ امین اقتصاد بزرگ دنیا و هشتمین زنجیره‌ی بزرگ تأمین را می‌داشت. این آمارها و آمارهای مشابه نشان می‌دهند که هرگونه تغییر مثبت و بهسازی در حیطه حمل‌ونقل هوایی می‌تواند تأثیرات مثبت خود را در حجم زیادی بروز دهد.
از طرف دیگر خطوط هوایی برای اقتصادهای محلی، ملی و جهانی مهم و حیاتی هستند. شبکه‌های منسجم و یکپارچه هوایی بازار دادوستد را فراهم می‌کنند و آن‌ها را قادر ساخته تا کسب‌وکار را توسعه داده و محصولات و خدمات خود را در بازارهای گسترده‌تری به فروش برسانند. با توجه به اینکه جهان به لحاظ ابعاد ثابت است و با توجه به افزایش روبه رشد جمعیت چیزی که به وضوح مورد نیاز است روش‌هایی ست که استفاده از مسیرهای کنونی را بهینه سازد.
ایرلاین ها۱ کمپانی هایی هستند که وظیفه‌ی آن‌ها ارائه دادن خدمات در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. ایرلاین ها با خریداری یا قرض گرفتن هواپیماها این خدمات را عرضه می‌کنند. فعالیت یک ایرلاین می‌تواند در گستره‌ی حمل نامه تا ارائه دادن تمامی خدمات حمل‌ونقل هوایی تغییر کند.
ایرلاین ها، همانند تمامی مراکز صنعتی دارای شاخصه‌های مختلفی است برای نشان دادن قدرت اقتصادی و میزان موفقیت آن کمپانی. در زیر به بعضی از این شاخصه‌ها اشاره می‌کنیم
۱. تعداد مسافرین و میزان بار حمل شده توسط ایرلاین
۲. گنجایش ایرلاین و امکانات آن
۳. مسیرهای پروازی ایرلاین
۴. میزان درآمد و هزینه ایرلاین
۵. مدیریت مالی ایرلاین
در نمودار زیر می‌توان رشد این صنعت را ملاحظه کرد. باید توجه کرد که افت ناشی از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در نمودار به وضوح مشخص است ولی تأثیر آن موقتی بوده است.

نمودار ۱-۱: درآمد صنعت هوایی

امروزه شبکه‌های حمل‌ونقل از مهم‌ترین شاخه‌های پیشرفت اقتصادی یک کشور است و حیات اقتصادی و اجتماعی هر کشور منوط به کارا بودن سیستم های ارتباطی آن کشور است. در این فصل ابتدا مسئله را بیان کرده و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم، اهداف علمی و ضرورت‌های انجام تحقیق در مرحله‌ی بعد مطرح می‌شوند و سؤالات و فرضیه‌های تحقیق را مشخص نموده، روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها، جامعه آماری و حجم نمونه را معرفی کرده و در نهایت مفاهیم و واژگان اختصاصی را تعریف می‌کنیم.

۱-۱ بیان مسئله
با پیشرفت‌های حاصله در صنعت هوانوردی، این صنعت در حال حاضر مهم‌ترین بخش از شبکه‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود. سرعت انتقال، هزینه کمتر و امنیت بالاتر این صنعت باعث افزایش استفاده از این صنعت در بین عموم مردم شده است.
شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در این بازار بزرگ به وجود آمده همانند بقیه بازارهای موجود در دنیا به دنبال افزایش سود خود خواهند بود. جذب بیشتر متقاضی در این صنعت برای به دست آوردن سود بالا بسیار مهم خواهد بود و برای این منظور ایرلاین ها مجبور به ارائه خدمات بهتر خواهند بود. با گسترش بازارهای دادوستد و باز شدن مرز کشورهای مختلف متقاضیان خدمات ایرلاین ها مخصوص خاک یک کشور نخواهد بود و هر ایرلاین به دنبال جذب مشتری از کشورهای دیگر خواهد بود. ائتلاف و اتحاد ایرلاین ها از جدیدترین طرح‌هایی است که ایرلاین های مختلف برای بالا بردن درآمد و کاهش هزینه از آن استفاده می‌کنند.
ایران ایر هم به مانند بقیه ایرلاین های موجود در دنیا از این قاعده مستثنا نیست و مجبور است برای بقا در این بازار تلاش کند. اما آمارها و ارقام حاصله بیانگر عدم توسعه و رشد مناسب در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران است. وجود تحریم‌های بین‌المللی باعث از رده خارج شدن بسیاری از هواپیماها شده است، کمبود قطعات، تعمیر و نگهداری را با مشکل مواجه کرده است. میزان تأخیر پروازها بالا رفته و در نهایت عدم وجود اراده و دانش برای مقابله با این مشکلات باعث شده میزان استفاده مردم از ایرلاین های خارجی افزایش یابد.
در این پژوهش ما به دنبال این هستیم که اولاً آیا سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران در زمینه بازارهای بین‌المللی دارای پایداری است و قادر به بقا در شرایط فعلی خواهد بود، ثانیاً آیا با توجه به شرایط فعلی اعم از مسائل اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی ایران ، پیوستن به اتحادهای بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی می‌تواند درمانی برای این مشکلات باشد یا خیر.

۱-۲ اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق بهبود جایگاه ملی ایران ایر و بالا بردن رتبه اقتصادی آن است. افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر ( پروازهای بین‌المللی ماهان و ما باقی شرکت‌هایی که قادر به انجام پرواز بین‌المللی می‌باشند هم در نظر گرفته می‌شود) به متقاضیان و افزایش قدرت رقابتی ایران ایر در بازار بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی.

۱-۳ سؤال‌های تحقیق
برای انجام این مطالعه ابتدا به بررسی شرایط فعلی بازار حمل‌ونقل هوایی در ایران خواهیم پرداخت، کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر در پروازهای بین‌المللی را بررسی خواهیم کرد، سپس به معرفی اتحادهای حمل‌ونقل هوایی مختلف خواهیم پرداخت و امکان پیوستن به هر اتحاد بررسی می‌کنیم. گزینه‌های دیگر در ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی هوایی را معرفی کرده و شرایط هر یک را بررسی می‌کنیم و در نهایت بهترین تصمیم را معرفی می‌کنیم.
سؤال اول: آیا صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در بازار بین‌المللی دارای شرایط مطلوبی است؟
سؤال دوم: دلیل به وجود آمدن ائتلاف‌های حمل‌ونقل هوایی چیست و چه تفاوت‌هایی باهم دارند و ما به کدامیک از این ائتلاف‌ها می‌توانیم بپیوندیم؟
سؤال سه: آیا امکان ایجاد ائتلاف‌های جدید برای ما وجود دارد یا خیر؟ تأثیر هر کدام از این پیوندها بر متغیرهای عملکردی ایران ایر چه خواهد بود و در نهایت کدام ائتلاف را برای پیوستن انتخاب کنیم؟

۱-۴ فرضیه‌های تحقیق
صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران، در بازار بین‌المللی، قادر به بقا و رقابت در بازار آینده نخواهد بود.
شرایط ایران به ما اجازه می‌دهد که به این ائتلاف‌ها بپیوندیم و ایرلاین های خارجی و ائتلاف‌های بین‌المللی مایل به، پیوستن ایران به آن‌ها هستند.
ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی یک راه مناسب برای ایران ایر است تا بتواند در بازار حمل‌ونقل هوایی رقابت کرده و به پایداری برسد.

۱-۵ روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها
منبع اصلی در این تحقیق مطالعات کتابخانه‌ای خواهد بود و از داده‌ها و اطلاعات سازمان‌های بین‌المللی و داخلی استفاده خواهیم کرد. در نهایت در مرحله‌ی تصمیم‌گیری از پرسشنامه‌هایی که توسط خبره‌های این صنعت پر شده است، استفاده می‌کنیم.
در این تحقیق از سه پرسشنامه مجزا استفاده شده است که به ترتیب برای انتخاب گزینه‌های همکاری، ایجاد ساختار مسئله و حل مسئله ANP از آن‌ها استفاده شده است. این پرسش‌نامه‌ها به وسیله‌ی نخبگان صنعت هوایی پر شده است. تلاش شده است که از نظر اکثر نخبگان هوایی که در دانشگاه‌ها و ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری هستند، استفاده شود. در ایرلاین ها از نظر بخش بازرگانی آن‌ها استفاده شده است و از اساتیدی که در زمینه‌ی ترافیک هوایی دارای تخصص هستند نیز درخواست همکاری شده است. در پیوست ب و ج این پرسشنامه‌ها قابل‌مشاهده هستند.

۱-۶ جامعه آماری، روش نمونه‌گیری حجم نمونه
جامعه‌ی آماری این تحقیق صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران است. تمامی ایرلاین ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان هواپیمایی کشوری که به نوعی با جابه‌جایی مسافر و بار در ارتباط‌اند جز جامعه‌ی آماری این تحقیق هستند.

۱-۷ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
شبکه حمل‌ونقل: به طور معمول به شبکه‌ای از جاده‌ها ، خیابان‌ها ، لوله‌ها و تقریباً هر ساختاری که به حرکت وسایل نقلیه و جریان دادن به آن‌ها اجازه می‌دهد.
ایرلاین: به کمپانی هایی گفته می‌شود که وظیفه‌ی آن‌ها ارائه دادن خدمات در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. ایرلاین ها با خریداری یا قرض گرفتن هواپیماها این خدمات را عرضه می‌کنند. فعالیت یک ایرلاین می‌تواند در گستره‌ی حمل نامه تا ارائه دادن تمامی خدمات حمل‌ونقل هوایی تغییر کند.
بهینه‌سازی شبکه‌ای: حالت خاصی از مدل برنامه‌ریزی خطی است. مدل های شبکه‌ای دارای سه خاصیت اصلی زیرند:
بسیار سریع حل می‌شوند؛
به طور طبیعی دارای حل عدد صحیح هستند؛
حسی هستند؛
ائتلاف حملونقل هوایی: توافقنامه‌ای است بین دو یا چند ایرلاین برای مشارکت کردن در سطح قابل‌توجهی از خدمات.Star alliance , SkyTeam , Oneworld سه اتحاد بزرگ مسافربری در زمان فعلی هستند. این اتحاد همچنین می‌تواند بین ایرلاین های باربری هم شکل بگیرد.
فرایند تصمیمگیری: تصمیم‌گیری، مطالعه‌ای برای شناسایی و انتخاب جایگزین ۲ بر ??اساس ارزش‌ها و ترجیحات تصمیم گیرنده است. در این فرایند ما صرفاً به دنبال یافتن تمام جواب‌های جایگزین نیستیم بلکه به دنبال جوابی می‌گردیم که بیش‌ترین مناسبت را باهدف ما داشته باشد(هریس۳ ۱۹۸۰).

فصل دوم
(ادبیات موضوع و مبانی نظری)

۲- مقدمه
در دسامبر ۱۹۴۴، زمانی که فرانکلین روزولت۴ و همتاهایش قرارداد شیکاگو را امضا کردند، قراردادی که حاوی قوانین اساسی برای حمل‌ونقل غیرنظامی بود، آن‌ها تاکید کردند که پیشرفت حمل‌ونقل غیرنظامی در آینده می‌تواند به حفظ دوستی‌ها و دانستن در مورد ملیت‌ها کمک کند. حدود ۶۰ سال بعد، این چشم‌انداز به یک واقعیت آشکار تبدیل شده است و حمل‌ونقل هوایی به عنوان یک ستون اصلی از جامعه جهانی ما پذیرفته شده است.۵
حمل‌ونقل هوایی یکی از مهم‌ترین صنعت‌های فعلی در سطح جهان است. پیشرفت‌های این صنعت به همراه دستاوردهای خدماتی، آن را یکی از بزرگ‌ترین ابزارها برای رسیدن به جامعه مدرن تبدیل کرده است. از زمانی که اولین هواپیمای جت در سال ۱۹۴۹ پرواز خود را انجام داد، استفاده از حمل‌ونقل هوایی تجاری رشد کرده و به بیش از هفتاد برابر رسیده است. این رشد در میان بقیه‌ی حالات حمل‌ونقل بی‌همتاست و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی بسیار

دیدگاهتان را بنویسید