فایل تحقیق : دانلود پروژه رشته مدیریت درباره مديريت بحران – قسمت اول

توجه سنتي به «مديريت بحران» نگرشي منفي بوده، همانند «فرونشانيدن آتش» توسط مدير تلقي مي شده می باشد؛ با اين تعبير كه «مدير بحران» در انتظار خراب شدن كارها مي نشيند و پس از بروز تخريب، سعي مي كند تا ضرر ناشي از خرابيها را محدود كند؛ ولي در تطور معاني اين واژه، به تازگي معناي مثبت و بهتري براي آن پيدا شده می باشد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

براساس معناي اخير، همواره بايد مجموعه اي از طرحها و برنامه هاي عملي براي برخورد با تحولات احتمالي آينده در داخل سازمانها تنظيم گردد و مديران بايد دربارة اتفاقات احتمالي آينده بينديشند وآمادگي برخورد با رخدادهاي غير مترقبه را كسب كنند؛ بنابراين، مديريت بحران بر ضرورت پيش بيني منظم و كسب آمادگي براي برخورد با آن دسته از مسايل داخلي و خارجي كه به گونه جدي شهرت، سودآوري يا حيات سازمان را تهديد مي كنند،‌ تأكيد دارد. البته بايد توجه داشت كه مديريت بحران با مديريت روابط عمومي بسيار متفاوت می باشد. مدير روابط عمومي براي خوب جلوه دادن سازمان کوشش مي كند؛ در حاليكه مدير بحران سعي مي كند تا در شرايط دشوار، سازمان را در موقعيت خوب نگه ميدارد. مديريت بحران به منزلة يك رشتة علمي، به گونه كلي در حوزة مديريت استراتژيك قرار مي گيرد و به گونه خاص به مباحث كنترل استراتژيك مرتبط مي گردد (شري واستاوا و ميترف[1]، 1987 ،‌ص 60).

مديران پيشرو کوشش مي كنند تا با بهره گیری از يافته هاي مديريت بحران و تلفيق آن با دستاوردهاي مديريت استراتژيك و , مديريت سيستم هاي كنترل، از امواج خطرناك رخدادهاي غيرمترقبه، اجتناب نمايند. براي مديريت بحران ها، آشنايي با ويژگي هاي آنها لازم است؛ بنابراين آغاز مبحث شناسايي انواع بحران مطرح مي گردد.

نوع شناسي بحران

كارشناسان مديريت بحران، با دسته بندي و تعريف انواع بحران ها، حركتي مبنايي را براي شناسايي و تفكيك بحران ها آغاز كرده اند. همانطور كه در نمودار 1-16 ملاحظه مي گردد، محور افقي نمودار بحران هاي داخلي و خارجي را از هم متمايز مي سازد و محور عمودي، بحران ها را از حيث ماهيت فني بودن يا اقتصادي بودن در برابر اجتماعي بودن يا سازماني بودن تفكيك مي كند؛ به اين ترتيب، مي توان چهار وضعيت كلي را متمايز ساخت. در نمودار مذكور، براي هر وضعيت كلي، نمونه هايي از بحران هاي شناخته شده، مشخص شده اند. براي مثال، بحران ناشي از «تعميم نمادين» (در وضعيت)، حاكي از شرايطي می باشد كه «موقعيت يك سازمان» فقط به خاطر آنكه نام آن، تداعي منفي مي كند ه خطر مي افتد؛ براي مثال كساني كه به گونه افراطي از حقوق حيوانات طرفداري مي كنند، به آن دسته از توليد كنندگان مواد غذايي كه در بهره گیری از گوشت حيوانات زياده روي مي‌كنند، آسيب ميرسانند. هر چه اين گونه اقدامات عجيب و غريب تر باشد، افزايش آمادگي مديران براي روبرو شدن با بحران هاي ناشي از آن اقدامات، ضرورت بيشتري دارد (ميتروف و ديگران، 1978، ص287).

1- بحران هاي فني- اقتصادي داخلي: 2- بحران هاي فني- اقتصادي خارجي:
—         كاهش ميزان محصولات يا خدمات؛

—         بروز نواقص يا سوانح صنعتي در محيط كار؛

—         خراب شدن رايانه ها و دستگاه ها؛

—         نارسايي درسيستم هاي اطلاعاتي مديريت؛

—         ورشكستگي مالي؛

—         استهلاك منابع فني و اطلاعاتي.

—         بحران هاي ملي، دولتي و بين المللي؛

—         بروز سوانح طبيعي؛

—         تخريب گسترده محيط؛

—         خرب شدن سيستم هاي بزرگ؛

—         ورشستگي سازمان هاي مادر؛

—         ظهور فناوري هاي جديد در بازار.

3- بحران هاي سازماني- اجتماعي داخلي:
برای دانلود فایل ورد متن کامل اینجا کلیک کنید