افزایش وزن یائسگی در خانم ها و زنان میانسال | رژیم غذایی

زیاد شدن وزن یائسگی در خانوما و زنان میانسال

عوامل ژنتیکی ممکنه نقش مهمی در زیاد شدن وزن یائسگی و افراد سن بالا اجرا کنه. همونطور که سن بالا تر میشین، ممکنه فهمیده باشین که حفظ وزن مناسب واسه شما مشکل تر می شه. زیاد شدن وزن در دوران یائسگی پدیده ای طبیعیه، با این حال شما می تونین این روند رو با داشتن یه رژیم غذایی سالم وارونه کنین.

زیاد شدن وزن در خانوما و زنان میانسال طبیعیه چون با بالا رفتن سن و شروع یائسگی فعل و انفعالاتی در بدن ایجاد می شه که در آخر منتهی به زیاد شدن وزن می شه و توده عضلانی معمولا با افزایش سن کم میشه، در حالی که اندازه چربی رو به زیاد شدنه.

بیشتر زنان به هنگام افزایش سن، وزنشون هم زیاد می شه. چند کیلویی اضافه وزن در دوران یائسگی پیشگیری ناپذیره، ولی میشه این مقدار رو به کمترین اندازه برسونه. واسه اینکه زیاد شدن وزن دوران یائسگی رو به کمترین حد ممکن برسونین، سطح فعالیت بدنی تون رو زیاد کنین و از یه رژیم غذایی سالم لذت ببرین.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی به احتمال زیاد ممکنه باعث زیاد شدن وزن در دور شکم واطراف باسن و رانا شه. تغییرات هورمونی به تنهایی حتما باعث زیاد شدن وزن یائسگی نمی شه، عواملی مثل روش زندگی و ژنتیک هم مربوط به این مسئله هستن. مثلا ،توده عضلانی معمولا با افزایش سن کم میشه، در حالی که اندازه چربی رو به زیاد شدنه. سرعت از دست دادن توده عضلانی در بدن شما با افزایش مصرف اندازه کالری کم میشه، و همین مسئله نگهداشتن وزن سالم رو با رقابت رو به رو می کنه. اگه شما بازم به خوردن ادامه بدین و فعالیت بدنی خود رو افزایش ندین،به احتمال زیاد وزنتون بالا میره.

عوامل ژنتیکی هم ممکنه نقش مهمی در زیاد شدن وزن یائسگی اجرا کنه. اگه والدین و یا دیگه آشنایان نزدیکتن دارای وزن اضافی در دور و بر شکم باشن، شمام به احتمال زیاد همین مشکل رو دارین. بعضی وقتا عواملی مثل استرس، ترک یا برگشت کودکان به خونه،طلاق ،مرگ همسر ویا دیگرتغییرات در زندگی ممکنه رژیم غذایی یا عادتهای تمرین ورزشی و سهم زیاد شدن وزن یائسگی رو تغییر بده.

به چه دلیل زیاد شدن وزن پس از یائسگی خطرناکه؟

زیاد شدن وزن یائسگی می تونه نتیجه های بدی واسه سلامت شما داشته باشه. اضافه وزن خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی،دیابت نوع ۲ و شکلای جور واجور مختلفی از سرطان،از جمله سرطان روده بزرگ و سینه راافزایش میده.

بهترین راه واسه جلوگیری از زیاد شدن وزن پس از یائسگی چیه؟

هیچ فرمول جادویی واسه جلوگیری و یا وارونه کردن زیاد شدن وزن یائسگی موجود نیس. از جمله اصول ساده کنترل وزن عبارتند از:

جنب و جوش بیشتر: فعالیت هوازی به شما کمک میکنه تا اندازه پوند اضافی وزن رو از دست داده و وزن نرمالی رو حفظ کنین. و هم اینکه با تمرینات قدرتی ، ماهیچه هاتون رو تقویت می کنین.و بدن شما با سوزوندن موثرتر کالری ، راحت تر به کنترل وزنتون می پردازه. فعالیت متوسط هوازی مثل پیاده روی سریع واسه دست کم ۱۵۰دقیقه در هفته یا فعالیتای هوازی شدید مثل آهسته دویدن پیشنهاد می شه. علاوه بر این، تمرینای قدرتی دست کم دوبار در هفته پیشنهاد می شه.

اگه می خواین وزن کم کنین و یا به هدف تناسب اندام برسین، کمتر بخورین. واسه کم کردن کالری مصرفی بدون صرفه جویی کردن در مقدار غذایی که می خورید، به خوردن میوه و سبزیجات وغلات سبوس دار و انتخاب منابع پروتئین بدون چربی توجه کنین. با پشتیبانی دوستان و عزیزان و افزایش فعالیت بدنی و تلاش واسه یه رژیم غذایی سالم میشه روش زندگی رو عوض کرد. یادتون باشه، کاهش وزن موفق در هر مرحله از زندگی نیازمند تغییرات دائمی در رژیم غذایی وانجام ورزشه.

هر روز به پیاده روی سریع برید.
تلاش کنین در کلاس یوگا شرکت کنین.
میوه های تازه رو جانشین شیرینیا کنین.
وعده های غذایی رستوران رابا یه دوست تقسیم کنین و با لذت بردن ازسلامتیتان به تغییرات به وجود اومده در سبک زندگی معتقد باشین.

.

منبع : faranaz.com

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *