افزایش وزن و چاقی به مصرف بیش از حد قند | تغذیه سالم

زیاد شدن وزن و چاقی به مصرف زیادتر از اندازه قند

زیاد شدن وزن و چاقی به مصرف زیادتر از اندازه قند

تغذیه

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانای آمریکا تازگیا در کتاب نوین خود گفت که خوردن چربی باعث چاقی نمی شه و زیاد شدن وزن و چاقی به مصرف زیادتر از اندازه قند ربط داره.

“آرون کارول” استاد پزشکی کودکان گفته که خوردن آووکادو، آجیل، خامه و کره به طور کامل خوبه.

ایشون در کتاب نوین خود، “کتاب مقدس غذای بد” آورده: مصرف چربی باعث زیاد شدن وزن فرد نمی شه، عوضش ممکنه به فرد کمک کنه وزن کم کنه.

این ادعا در بررسی تحقیقاتی که گروهی از افراد تحت رژیمای کم کالری و پرچربی و گروه دیگه تحت رژیمای کم چرب و با کربوهیدرات بالا قرار گرفتن، تایید می شه.

تحقیقات دائم نشون دادن که آدمایی که مصرف غذای چرب رو محدود کردن، وزن کم نکرده ان.

از طرف دیگه، دیده شده آدمایی که یه رژیم غذایی با چربی بالا و مصرف کم کربوهیدرات تصفیه شده مانند برنج سفید و نون سفید دارن، با کاهش وزن و بقیه امتیازات سلامتی مواجه شدن.

یافته های این تحقیق نشون میده که دلیل اصلی که موجب زیاد شدن وزن فرد می شه، مصرف چربی نیس و در واقع مصرف قند و کربوهیدراتای تصفیه شده که به شکل قند در میان.

بررسیای رژیم غذایی و تحقیقات زیاد شدن وزن نشون داد که مصرف بیشتر دانه های تصفیه شده که فرد به صورت میانگین مصرف می کنه، زیاد شدن وزن بیشتر در طول دوره رو به دنبال داره. در مقایسه، فرد هرچه غذای کامل بیشتر مانند برنج قهوه ای و نون گندم مصرف کنه، وزن کمتری اضافه کردن.

غذاهایی مثل آجیل وحشی، ماهی قزل آلای غنی شده و آوکادو روغنی که از دهه ۱۹۹۰ از رژیمای لاغری حذف شده بودن، باید در واقع بخشی از رژیم غذایی باشن.

مطالعه گذشته نشون داد وقتی افراد اندازه کالری دریافتی خود رو از چربیای اشباع شده به چربیای اشباع نشده تغییر میدن، کاهش خطر مرگ و کاهش احتمال دچار شدن به بیماریایی مثل بیماریای عصبی و بیماریای قلبی اتفاق می افته.

با این حال، نکته اینه که چربیای سالم بیشتری مانند روغن زیتون، ماهی و آجیل که به عنوان چربیای مونو یا پلی چربی غیر اشباع(Polyunsaturated fat) شناخته می شن، مصرف کنن.

یه فرد باید از چربیای غیر اشباع بیشتر از چربیای اشباع شده و چربی ترانس مصرف کنه که در غذاهای فرآوری شده پیدا میشه.

هم اینکه خوردن چربی فرد رو چاق نمیکنه، اما مصرف زیادتر از اندازه قند باعث می شه.

این تحقیق در مجله Food and Nutrition Research منتشر شده.

.

منبع : pezeshk.us

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *