افزایش وزن و فرار از لاغری | ورزش

با همه گیری و افزایش رو به رشد چاقی در کشورای دنیا ، بیشتر تلاش کارشناسان و حتی دولتا بر ارائه راهکارهایی متمرکز شده که بتونه این مشکل رو کنترل کنه. اما لاغربودن واسه بعضیا از مردم از همین اهمیت برخورداره ؛ کسائی که میخوان وزن خود رو اضافه کنن اما به هیچ روشی موفق به انجام این کار نشده ان.

زیاد شدن وزن و فرار از لاغری

داشتن وزن طبیعی یعنی کمک به سلامت. مقادیری که به عنوان وزن مطلوب در جداول جور واجور و به صورت جدا شده از هم جنس در دسترس همه س ، طیفی از وزن رو پیشنهاد می کنه که در اون محدوده شما از بیشترین اندازه سلامت بهره مندین. روش زندگی ما تغییر کرده. الگوی غذایی ما عوض شده و تموم این تغییرات برخلاف چیزی که واسه سلامت ما خوبه، عمل کردن. جنب و جوش کم حاصل از زندگی ماشینی و خوردن شکلای جور واجور غذاهای آماده و پرچرب، هر روز ما رو بیشتر چاق می کنه. گسترش رو به رشد این مشکل جهانی باعث شده که توجه خیلی از کارشناسان و مردم عادی به این مشکل جلب شه. به خاطر همین هر روز تماشاگر رشد قارچ گونه مراکز و کالاهایی هستیم که شما رو با هر روش مناسب و غیرمعقولی به لاغرشدن تشویق می کنن.

اما گروهی از مردم در میون این همهمه واسه خلاص شدن از چاقی وجود دارن که اتفاقا مشکل اونا عکس این قضیه س. شاید به نظر خنده دار بیاد که

در شرایطی که همه واسه لاغرشدن تلاش می کنن، کسائی باشن که تلاش می کنن تا با به کار گیری منابع موجود و جستجوی روشی که تاثیردارن، چند کیلوگرم به وزن خود اضافه کنن.

وقتی که یه محدوده طبیعی واسه وزن تعریف می شه، به این معنیه که مقادیر کمتر از اون مقدار طبیعی هم می تونه مشکل آفرین باشه. مریضایی هستن که مقالات تموم نشدنی رژیمای غذایی رو واسه پیداکردن روش مناسبی واسه زیاد شدن وزن دنبال می کنه. لاغری واسه اونا تنها مشکل تناسب اندام نیس. گذشته از این موضوع اساسی که به هر حال نیاز هر جوانیه، اونا با مشکلات خاصی از لاغری دست به گریبان هستن. اونا تا حالا به کارشناسان زیادی مراجعه کردن.

اونا میگه ما خوب غذا می خورم اما نمی دونیم به چه دلیل نمی تونم وزن خود رو اضافه کنیم. این مشکل فقط مخصوص مردان نیس. با وجود اینکه امروزه لاغربودن یکی از ویژگیای تناسب اندام واسه خانوما هستش اما مشکلات همراه با لاغری بیشتر از اندازه خیلی از خانمای لاغر رو به فکر چاره جویی واسه به دست آوردن چند کیلوگرم وزن اضافه کرده.

چیجوری بفهمیم لاغریم؟

کارشناسان واسه اندازه گیری و تعیین محدوده وزن طبیعی، از محاسبه BMI استفاده می کنن. واسه این محاسبه شما باید وزن خود رو به کیلوگرم بر قد خود طبق متر تقسیم کنین و حاصل رو دوباره بر قد خود تقسیم کنین. اگه سن شما بالای ۲۰ سال باشه وعدد به دست اومده کمتر از ۵/۱۸ باشه، شما لاغرین.(محدوده چاقی و لاغری در کودکان و نوجوانان از این فرمول پیروی نمی کنه. واسه این گروه سنی جداول و منحنیای مخصوص هست.) یا قد خود رو از عدد ۱۰۰ کم کنین و واسه آقایون عدد بدست اومده رو به ۲ اضافه کنین و واسه بانوان عدد بدست اومده رو منهای عدد ۲ می کنیم این وزن نرمال شماس

واسه خیلی از افراد لاغر دلیل اصلی لاغری، سوخت و ساز بالاتر بدنه که انگار در اونا به دلیل تاثیر عوامل ژنتیکی ایجاد شده. اونا ممکنه وضعیت جسمی خود رو از خونواده به ارث برده باشن. یه گروه دیگه از آدما به دلیل مشکلات رژیم غذایی و فعالیت روزانه لاغر هستن یعنی به هم خوردن همون تعادل انرژی که خیلی شنیدین.

مشکلات لاغری چیه؟

لاغری واسه بعضی افراد مشکلات و عوارضی بوجود میاره که می تونه سلامت اونا رو تهدید کنه. به طور مثال ممکنه استخواناشون به اندازه کافی قوی نشن و در خانوما ممکنه دوره ماهانه به هم بخوره و یا اینکه به طور کامل متوقف شه. ممکنه واسه این گروه از افراد مشکلاتی در مورد باروی به وجود بیاد. همونجوریکه به دلیل ضعف سیستم ایمنی، امکان مقابله اونا با مریضی احتمالی کم میشه.

کارشناسان چه پیشنهاد می کنن؟

پیشنهاد کارشناسان تغذیه واسه این افراد بسیار ساده س!: مصرف منظم غذا و مصرف غذاهای مناسب. در واقع کارشناسان که با این جور افراد برخورد داشتن، فهمیدن که برخلاف اصرار اونا به اینکه ما زیاد می خوریم، وعده های غذایی اونا خیلی منظم نیس و در این وعده ها معمولا غذاهایی مصرف می شن که ارزش غذایی خوبی ندارن. هم اینکه اونا معمولا تعادل و تنوع رو در انتخاب شکلای جور واجور غذایی خود رعایت نمی کنن. پیشنهاد دیگه به این گروه قطع مصرف چای و قهوه است. هم اینکه کارشناسان ورزش فکر می کنن که بهتره زیاد شدن وزن حاصل از ساخت و حجیم شدن ماهیچه ها باشه؛ چیزی که در ورزشکاران اتفاق میفته. به خاطر همین ورزشای خاصی رو به این گروه پیشنهاد می کنن؛ ورزشایی که به ساخته شدن ماهیچه ها کمک بیشتری می کنه.

نکتهایی واسه زیاد شدن وزن

۱- واسه خودتون اضافه وزنی رو به عنوان هدف انتخاب کرده و تلاش کنین کم کم اونو به دست بیارین.

۲- یادداشت کردن چیزی که در طول روز می خورید و ساعات اون، درزمان یه هفته به شما کمک می کنه تا به عادات غذایی خود آشنا شید و بفهمین کجای کار ایراد داره.

۳- واسه طول روز یه برنامه غذایی در سه وعده ترتیب بدین. هم اینکه ساعت ۱۰ صبح و ساعت ۴ بعدظهر یه میان وعده بخورین.

۴- مقدار غذای هر وعده رو نسبت به قبل از رژیم بیشتر کنین و از منابع چربی البته با در نظر گرفتن چربی اشباع و ترانس اون، به خصوص در وعده صبحونه بیشتر استفاده کنین.

۵- از نوشیدنیای پرکالری مثل شیر و موز با شکر بیشتر استفاده کنین. به کار گیری غذاهای پرکالری واسه شما مجازه.

۶- به همراه وعده غذایی، از دسرهایی مثل کرم کارامل و… استفاده کنین.

۷- با اینکه شما می خواید وزن خود رو زیاد کنین اما هنوز تمرینات ورزشی واسه شما مهم هستن. اونا رو یادتون نره.

۸- با ادامه رژیم غذایی، با کالری بیشتر از نیاز روزانه می تونین وزن به دست اومده رو حفظ کنین تا به موقعیت ثابتی برسین

و اما نکته اساسی اینکه با یه متخصص یا کارشناس تغذیه مشورت کنین که با در نظر گرفتن وزن و قد و ژنتیک شما و هم اینکه اندازه فعالیت و نوع تغذیه شما براتون برنامه غذایی طراحی کنه

.

منبع :

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *