دانلود پژوهش: دانلود تحقیق در مورد پروژه ارزشیابی معلمان -قسمت دوم

ارزشیابی توصیفی

امروزه نیازمند سیستم هایی از سنجش و ارزیابی هستیم که به هر دانش آموزبه  دیده ی  حرمت نگاه کند.  موهبت های طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمونهای سنتی نشان دهد.پس آن نوع سنجش که بتواند تصویری واضح و سه بعدی از رشد  مهارت ها، تواناییها و  دانش و توجه  دانش آموز بدهد قابل دفاع می باشد.  برخلاف ارزشیابی کمی که با  داده های کمی و ریاضی و عدد و ارقام سروکار دارد و از قضاوت  برخوردار می باشد.  بایستی دانست که کیفیت یک امر نسبی می باشد و انعطاف پذیر می باشد و به گونه کلّی می توان گفت که کیفیت مقطعی نیست بلکه اندیشه ای  مستمر می باشد و بر اساس کوشش و فعالیّت فرد انجام می گیرد.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

اما بایستی این  مطلب  را مدنظر داشت که ارزشیابی کمّی برای عموم قابل فهم تر و  مفیدتر می باشد و اما ارزیابی کیفی تخصصی تر  بوده و مهارت و آموزش بیشتری برای بکارگیری لازم دارد و بیشتر از مفاهیم و کلمات کلیدی، ارزش گذاری وقضاوت  برخوردار می باشد.

و همچنین  این دو ارزیابی از نظر ابزارهای  جمع آوری داده ها نیز با  هم فرق  دارند:      ابزار جمع آوری داده های کمی معمولاً  آزمونهای عینی یا استاندارد با پاسخ های ازقبل  تعیین شده می باشد. اما ابزار ارزیابی کیفی را می  توان ابزارهای ذهنی، پرشنامه ها و توجه سنج ها، روشهای مصاحبه ای، نظاره ای، واقعه نگاری  و گزارش های روزانه  و……………..می باشد.

به عنوان مثال:   تعداد پرسش های فراگیران در کلاس =  کمی  اس

اما  نوع پرسش  های فراگیران  در کلاس= کیفی می باشد

یا

حجم  هر پرسش وپاسخ آن=  کّمی می باشد

نوع آوری و تازگی پرس= کیفی می باشد

ارزشیابی توصیفی یا کمی  را می توان آموزش بدون نمره دانست و به جای تأکید بر  ارزشیابی های پایانی بایستی بر ارزشیابی تکوینی (مستمر) تأکید داشت در  واقع ارزشیابی توصیفی به توصیف ارزشیابی های گوناگون که به شیوه های متنوع از  دانش آموز      به اقدام آورده ایم می پردازد.

کاربردارزشیابی توصیفی: 

1-  بهبودیادگیری

2-  ایجاد توجه مطلوب نسبت به مدرسه

3- افزایش بهداشت  روانی کلاس

4- اعتماد به نفس

5- افزایش روحیه انتقادپذیری در  کودکان

6- افزایش  مشارکت در یادگیری

7- رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی

8- رشد و توانایی نقد  خود

9- بهبود  عملکردها

10- خارج شدن از برنامه های کلیشه ای  و  چارچوبی

11- آرامش در آموزش


ابزارهای ارزشیابی  توصیفی:

برای ارزشیابی توصیفی ابزارهای گوناگونی وجود  دارد که در اینجا به 3 نوع آن تصریح می کنیم.

1- پوشه کار

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2- پروژه

الف- آزمونهای مختلف مانند مدادکاغذی

 

3- آزمون های عملکرد

 

ب- تکالیف درسی

پوشه کار:

یک مجموعه هدفدار منظم از کار  و فعالیّت فراگیر  که نشان دهنده کوشش و کوشش و پیشرفت و رشد دستآوردها و موفقیّت های او می باشد. و فراگیران را به فراگیرانی پویا و فعال تبدیل می  کند که در  برابر یادگیری و پیشرفت خود مسئول باشند.

پوشه کار مانند یک جورچین (پازل) مجموعه  ی  قطعاتی از کارهای هدفدار فراگیران می باشد که  به او امکان می دهد تا  توانایی های  خود را از جهات مختلف  به نمایش   بگذارد. که البته هر پوشه می تواند شامل کار یک فرد  یا یک  گروه باشد. که به یک یا  چند موضوع درسی اختصاص  دارد  که البته می توان در زمان معین فراگیر آن را به خانه ببرد یا در  مدرسه نگهداری  گردد و در اختیار معلم سال بعد قرار گیرد.

 

در واقع پوشه کار فرصت شناخت  و اصلاح اشتباهات را به فراگیران می دهد.

چه چیزهایی را بایستی در پوشه نگهداری نمود:

1- تکالیف انفرادی مدرسه

2- برگه امتحانی

3- تکالیف  گروهی مدرسه

4- گزارش های علمی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

5- یادداشت های  کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز

6- ثبت پرسش ها  و اظهارنظرها  در رفتارهای قابل توجه

7- گزارش مصاحبه ای فراگیر با افراد مختلف

8- اختصار داتسان یا فیلم یا بازدید

9- نمونه کارهای هنری و…

کوشش گردد کارهای ناتمام با ذکر تاریخ در پوشه گذاشته گردد  و کارهای تکمیل شده در پوشه نگهداری گردد.

بهترین کار هر دانش آموز در پوشه گذاشته گردد. معلم و دانش آموز  در  انتخاب مواردی که در پوشه گذاشته گردد با یکدیگر مشورت  کنند.


معیا رهایی برای ارزشیابی پوشه ای:

برای آنکه بتوان یک پوشه کار را ارزیابی نمود بایستی معیارهایی داشت که می  توان به مواردزیر تصریح نمود.

1- دقت  در کار

2- نظم  کار و نظافت ظاهری

3- خلاقیّت و  نوآوری

4- کنجکاوی و پرسش  گری

5- پشتکار و  صبر و  حوصله

6- کاربرد آموخته ها

7-  تصحیح اشتباهات

8- توانایی  بهره گیری از ابزار

9- توانایی برقراری ارتباط

10- توانایی حل مسئله

11- توانایی طرح  مسئله

12- توانایی  کار گروهی و…

دیدگاهتان را بنویسید