فایل تحقیق : دانلود تحقیق در مورد پروژه ارزشیابی معلمان -قسمت اول

به  عنوان معلم بايد عميقاً  باور داشته باشيم که هر دانش آموز قابليت رشد و يادگيري را دارد به شرط آنکه ما ابزارهاي سنتي ارزشيابي را که بدون در نظر داشتن تفاوتهاي فردي، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنيم و ابزاري بسازيم که توانايي ها را شناسايي کند و به  دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمينه را به گونه اي مهيّا کنيم که نمره گرايي از بين  برود  و  معلم و دانش آموز و اوليا همه به دنبال  کيفيت کار  باشند نه کميت.بسياري از معلمان نگران  اتمام برنامه هاي درسي خود هستند بديهي می باشد بخشنامه ها و  دستورالعمل هاي اداري و اجرايي در توليد اين  نگراني  تأثیر عمده دارند و باعث افت    کيفي کار آنان مي گردد. براي رفع اين نگراني بايد چاره انديشي نمود تا کيفيت فداي کميّت نشود.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ارزشيابي:

هر کاري  که قضاوتي به همراه داشته  باشد ارزشيابي می باشد که بعضي از مواقع   سنجش و  ارزشيابي معادل به کار مي  طریقه، اما به  واقع هم  معنا نيستند. سنجش، اندازه گيري عملکرداست و مشتمل بر قضاوت نيست و اين تأثیر بر عهده ي ارزشيابي می باشد.[2][2]

در واقع امتحان نوعي ارزشيابي می باشد که  طبق  اصول  معيني انجام مي  گردد  و وسيله اي براي توصيف تغيير رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و  پرورش وکمک به بهبود يادگيري  می باشد  که 7 هدف اساسي را به دنبال دارد.

1- کمک به يادگيري دانش آموز

 

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

2- کمک به يادگيري دانش آموز  براي آشنايي  باهدفهاي آموزشی – درسی

3- برانگیختن رغبت و  علاقه ی دانش آموزان به یادگیری

4- تصمیم  گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس

5-اصلاح روش تدریس

6- ارتقا و طبقه بندی دانش آموزان

7- تصحیح نتایج فعالیّت های فراگیران و دادن  بازخورد به آنها.[3][3]

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش می باشد، نه در کمین نشستن  برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آن چیز که «نمی داند» فرهنگ  موفقیّت رامی توان با کاربرد روش  صحیح  در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب نمود. [4][4]

اطّلاعات حاصل از سنجش و  ارزشیابی مستمر هر دانش آموز بایستی به این پرسش  معلم         پاسخ دهد که این دانش آموز درکجا قرار دارد و من برای پیشرفت او چه میتوانم بکنم؟ نه اینکه معلم نتیجه گیری کند که مثلاً این دانش آموز  زیرحد متوسط یا کند ذهن یا تیزهوش  می باشد.[5][5]

مواردی که در ارزشیابی ها با يد رعايت كرد:

1- آن چیز که که ارزش اندازه گیری داشته باشد.

2- ارزیابی دانش پایه  و عمیق

3-  توانایی تفکر، درک و استدلال علمی

4- تعیین حدودی که فراگیران درک کرده اند

5- هم در نظر داشتن فرآیند و فرصت یادگیری و هم به نتیجه نهایی.

6- استمرار ارزشیابی

7- سنجش توان کار گروهی و  انفرادی[6][6]

دسته بندی ارزشیابی  های آموزشی

1- آغازین         2- تکوینی  3- تشخیصی   4- پایانی  (تراکمی)

اهمیت ارزشیابی تکوینی  

ارزشیابی غیر از جدایی ناپذیر و اساسی در فرآیند  یاددهی، یادگیری می باشد به طوری  که اگرمعلم شکل  اجرای آن را  هرگونه انتخاب کند اندکی از آثار آموزشی آن نمی کاهد.[7][7]

به  علّت  اهمیّت این  ارزشیابی در توصیف داده ها و رفتارها در این بحث به آن می پردازیم.

– نظارت معلم بر تحقّق انتظارات آموزشی وپرورشی  بخش های گوناگون هر مطلب  آموزشی.

– هدایت مداوم یادگیری دانش آموزان بر اساس توانایی هایشان به سمت تحقّق انتظارات آموزشی و  پرورشی.

– اصلاح بهبود روش های آموزش  و پرورش اعمال شده در کلاس درس.

– کشف راهکارهای متناسب بارشدهردانش آموز تا او بتواند از مرز کنونی توانایی هایش فراتر رود.

– پی بردن  به  جریان  های روان شناختی مؤثر در یادگیری دانش  آموزان و ارائه  ی بازخور لازم و  مناسب.

– آگاهی از چگونگی تشکیل  ساختارهای  ذهنی مربوط به دانش، مهارتها و توجه اکتسابی و چگونگی فرآیند و نحوه  ی  بهره گیری از آن در حل مسائل در شرایط و  موقعیّت جدید.

– ارائه  بازخورد لازم به  دانش آموزان در مورد  فعالیّت ها  و کوشش های   آموزش وپرورش به مقصود ایجاد توجه لازم و افزایش و  علاقه به فعالیت ها در آنان.

– انطباق روش،  برنامه، وسایل و منابع آموزشی  با نیازهای دانش آموزان.

– کشف شکاف بین انتظارات آموزشی و پرورشی با دانش، فهم، مهارت  و…. دانش آموزان و کمک به آنان برای کاهش این فاصله.

– آگاهی معلم از اینکه در کلاس درس چه موضوعی راآموزش  داده می باشد  و  این که                کدام قسمت از آموزش به کار بیشتر نیاز دارد.

در واقع تفسیر نتایج ارزشیابی تکوینی به  این مقصود انجام می گردد که معضلات،     نارسایی هاو بدفهمی های یادگیری هر یک  از دانش آموزان مشخص گردد. و نیز    روشهای مناسب برای رفع آنها را به معلم و دانش آموز نشان دهد.

به تعبیری دیگر، نتایج این نوع  ارزشیابی پیشرفت  تحصیلی،  فرضیه هایی را در اختیار معلمان به عنوان پژوهشگران  آموزشی قرار می دهد تا با در نظر داشتن آنها به رفع بدفهمی ها،  نارسایی ها،  و معضلات احتمالی یادگیری  دانش آموزان، (زمانی که فعالیّت ها و کوشش    آموزش و پرورشی در جریان هستند) اقدام کنند. [8][8]

فواید ارزشیابی تکوینی

اجرای راهبردهای ارائه شده در کلاس درس طی دوره و زمان آموزش،  این فواید را برای دانش آموزان به همراه خواهد داشت.

– کسب مهارتهای بحث و گفت وگو

– کسب  مهارت های مربوط به ارتباطات بین فردی

– مشارکت در فعالیّت های گروهی

– ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری

– کسب مهارت های مطالعه ی درست

– در نظر داشتن موضوع مورد مطالعه

– تلفیق مهارت های شنیدن،خواندن،  تفکر ونوشتن

– تثبیت یادگیری  از طریق مرور کردن، سؤال و  جواب، یافتن جواب و…

– درک ارتباط بین مطالب خوانده  یا شنیده شده

-ارتباط بین یادگیری های قبلی و بعدی (معنی دارکردن یادگیری)

– کشف انتظارات آموزشی و پرورشی

– شرکت فعّال در یادگیری از طریق تفکر فردی و گروهی

– کسب مهارت تفکر  انتقادی

– کنترل و مدیریت مثبت کلاس درس

– افزایش  اعتماد به نفس و ابراز وجود.

– کسب مهارت های ابراز وجود

– افزایش مهارت های شناختی و فراشناختی خود.[9][9]

چه موقع ارزشیابی معتبر  می باشد

زمانی که 1- آموزش  با پژوهش همراه باشد 2- آموزش با ارزشیابی تلفیق شده باشد.

3- ارزشیابی  ارزشی بیش ازموفقیّت در جلسات امتحان را داشته باشد.

4- فعالیّت های گروهی فرد را اصل قرار دهد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

5- افراد را به یک فراگیرمادام العمر تبدیل کند.

و در یک کلام آموزش بایستی شیوه های یادگیری را به فراگیر بیاموزد تا خود در هر زمان که بخواهد، آن چیز که را نیاز دارد بیاموزد بدون آنکه نیازمند آموزگاری باشد

دیدگاهتان را بنویسید